עמוד:44

הגוף החי לגוף המת . הפסל נצב בכנסית סן - פיטרו ברומא . לאחר בצוע ה " פיטה " ופסלים אחרים חזר מיכלאנג'לו לפירנצה כפסל מפרסם ושם פסל את " דוד " ( נמצא במוזאון האקדמיה , פירנצה ) . בפסל זה מתגלים התכנים המיחדים שאפינו את דרך הציור והפסול של מיכלאנג'לו בעתיד - דוד הצעיר הוא עירם , כרב הדמיות שפסל . יפיו הגופני משלם , שריריו מבלטים , תנועתו מרכזת וכלו מביע עצמה גופנית ורוחנית . כשהזמין אצלו האפיפיור יוליוס ה - 2 תכנית לקברו , הציע לו מיכלאנג'לו מבנה ענק , מעין ארמון קבורה מעטר בעשרות פסלים , שיסמלו את עצמת המאבק הרוחני של האדם . על ארמון קבורה זה עבד מיכלאנג'לו לסרוגין במשך 40 שנה - אך מריבה שפרצה בינו לבין האפיפיור גרמה לו להסתלק מן התכנית . בסופו של דבר הוא יצר קבר צנוע , אולם כמה דמיות שפסל ותכנן בשביל הקבר המקורי נחשבות כמיטב יצירתו . ביניהן הפסל " משה " , שמיכלאנג'לו מתאר אותו כאדם נורא הוד , דמות קורנת ומעוררת אימה כאחד , שחזתה באלוהות פנים אל פנים . פסלים אחרים שנועדו במקורם לקבר הם פסלי העבדים , שתפקידם היה אולי לתאר את הנפש הנאבקת לשחרור . הפסלים שקועים בתוך גוש האבן שממנו נוצרו , כאלו לא גמר האמן את היצירה . רבים נוטים להאמין , שמיכלאנג'לו השאיר את האבן לא מעבדת במתכון . בשל הכח העצום שהקרינו דמיותיו , כנו אותו בני דורו בתאר " האלוהי " והתיחסו אליו כאל קדוש שנחן בתכונות על - אנושיות . הקפלה הסיקסטינית היצירה שהביאה לו את עקר התהלה היא ציור - קיר שבצע ברומא , בתקרת הקפלה ( בית - תפלה ) הסיקסטינית שבותיקן - מקום מושבו של האפיפיור . אף שטען תמיד , שפסגת האמנות היא פסול , וציור טוב הוא זה הדומה ביותר לפסול , בצע כאן האמן עבודת ציור ענקית , שעליה עבד כחמש שנים . תקרת הקפלה היא יצירה מרכבת מאוד . היא כוללת 343 דמיות , ותכנה משפע מהרעיונות שספג מיכלאנג'לו בחצרו של לורנצו דה מדיצ'י . היא מתארת את ההיסטוריה של האנושות מבריאת האדם ועד תקופת נח ומן הגרוש מגן - עדן ועד סכויי הגאלה שלאחר המבול . על תקרת הקפלה ציר מיכלאנג'לו מבנים אדריכליים ובתוכם הציב את הציור המרכזי ודמיות נוספות , כדי שידגישו את המעמד הסמלי שבציור התנ " כי ובדמיות מן הברית החדשה . גישתו הפסולית לציור בולטת מאוד בתקרה . הדמיות בציור נראות נפחיות ביותר , כאלו נחצבו באבן . נמשך נחמש שנים , מנוקר עד ערב , עמל מיכלאנג'לו על עיטור התקרה של הקפלה הסיקסטינית בקריית הוותיקן . העבודה היתה מפרכת ונעשתה בתנאים לא נוחים , תוך כדי שכיבה על הגב על גבי פיגומים גבוהים . בתמונה - קטע מציור התקרה המתאר את בריאת העולם ומאורעות ספר בראשית .

אנציקלופדיה אביב בע"מ


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר