מתוך:  > אביב חדש 11 > מידבא

עמוד:37

זו עצבה מפת אירופה מחדש לאחר תבוסתו של נפוליון . עקר מאמציו של מטרניך בשנים 1815 - 1848 , שבהן שמש כשר החוץ של אוסטריה , נועדו לשמר על ההסדרים בין מעצמות אירופה שנקבעו ב " קונגרס וינה " וליצבם . למטרה זו בקש להשתמש בברית ארבע המעצמות ( הידועה בכנויה " הברית הקדושה " - ובה נטלו חלק רוסיה , פרוסיה , אוסטריה ובשלב מאחר יותר צרפת ) שמגמתה מניעת מרידות של העמים שהיו כפופים למעצמות אירופה , וסלוק תוקפנות מחוץ ומהפכנות מבית . אף על פי שבמשך הזמן התגלו נגודים חריפים בין שלוש המעצמות אוסטריה , רוסיה ופרוסיה , היתה ברית זו , בהשראתו של מטרניך , אמצעי יעיל לשמירת השלום באירופה באותה עת . מטרניך הטביע את חותמו באירופה שלאחר נפוליון יותר מכל מדינאי אחר , והוא נחשב לאחד המדינאים הגדולים והחשובים ביותר באירופה בעת החדשה . אוסטריה - היסטוריה נפוליון בונפרטה צרפת - היסטוריה קונגרס וינה " מי שברך " שמן של כמה ברכות ביהדות , המתחילות במלים : " מי שברך אבותינו אברהם , יצחק ויעקב ( במקרה שמברכים אשה אומרים : " אמותינו שרה , רבקה , רחל ולאה " ) הוא יברך את ( פלוני בן פלמוני ) " . בברכת " מי שברך " מברכים את העולה לתורה , המברך גם את בני משפחתו ואת נכבדי הקהל ולעתים גם את ראשי המדינה . גבאי בית - הכנסת מברך בשם העולה לתורה וזה , על פי הנהג , מרים תרומה לצרכי בית - הכנסת או למטרות צדקה . נהוג שאב שנולד לו בן או בת עולה לתורה בשבת הסמוכה ללדה ומברך את האם היולדת בברכת " מי שברך " מיחדת . גם לחולים נאמרת ברכה מיחדת למען החלמתם . בתקופת הגאונים חברה ברכה המיעדת " לכל הקהל הקדוש הזה עם כל קהלות הקדש " . נסח זה מברך את הקהלה , את כל המתפללים באשר הם , את אלה המקימים את מצות הצדקה ואת " העוסקים בצרכי צבור באמונה " . ברכה זו נאמרת בשבתות לאחר קריאת התורה . לאחר קום המדינה חבר נסח מיחד של " מי שברך " לשלום חילי צה"ל . ברכות גאונים צדקה וגמילות חסדים נויד , מרגרט אנתרופולוגית אמריקנית . התפרסמה כחוקרת של חברות " פרימיטיביות " באוקיניה וכן של חברות מרכבות ומודרניות . חיתה בשנים 1901 - 1978 . מרגרט מיד חקרה את תקופות הילדות וההתבגרות במקומות שונים וגלתה , בין השאר , כי בחברות מסימות תהליך ההתבגרות אינו מלוה במשברים נפשיים כמו בחברה המערבית שלנו . מגלוי זה היא הסיקה , שהתופעות המאפינות את תקופת ההתבגרות אינן " טבעיות " אלא נקבעות במדה מרבה על ידי הסביבה התרבותית של הנער המתבגר . דעות אלו שלה , הנפוצות למדי כיום , נחשבו לחדשניות בזמן פרסומן בשנות ה - 30 וה - 40 . את מחקריה אלה פרסמה מיד בספרה " מילדות לבגרות בגינאה החדשה " . ספריה " מין ומזג בשלוש חברות פרימיטיביות " , " גבר ואשה"ו " אדם ועולם מתארים את מחקריה על יחסי משפחה ומין ועל ההבדלים בין גבר לאשה בתרביות שונות . מרגרט מיד גם היתה מערבת בבעיות ההווה , ובין השאר יעצה לגופים ישראליים בעניני קליטת עליה ומזוג גליות . אנתרופולוגיה התבגרות מידבא מידבא היא עיר קדומה במואב , המזהה כיום עם מאדבא - עירה בממלכת ירדן , השוכנת כ - 20 קילומטרים ממזרח לצפון ים המלח . העיר התפרסמה בפסיפס גדול וצבעוני שהתגלה בה , המתאר את מפת ארץ המקרא . את מידבא הקדומה כבשו בני ישראל מידי סיחון , והיא נמסרה לנחלת שבט ראובן . נראה שהעיר נלקחה מישראל בימי פלוג הממלכה . המלך עמרי כבש אותה שנית , אך מפת מידבא היא שריד של רצפת פסיפס מהמחצית השנייה של המאה השישית , המתארת את חלקה הדרומי - מזרחי של ארץ - ישראל . במרכזה מופיעה העיר ירושלים המוצגת כטבור העולם . האנתרופולוגית האמריקנית הנודעת , מרגרט מיד , חקרה כיצד גדלים ומתבגרים הילדים בחברות השונות . מהשוני הרב שגילתה הסיקה , שהתהליכים תלויים באופי התרבות שבה חיים ולא בטבע האנושי .

אנציקלופדיה אביב בע"מ


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר