מתוך:  > אביב חדש 11 > "מחזור"

עמוד:16

" מנה רגשית " מחקרים עדכניים העוסקים בפעילות המח האנושי טוענים שרגשות , ולא מנת משכל , הם המדד האמתי לאינטליגנציה של האדם . למדד זה קוראים בשם " מנה רגשית " ( EQ ) מנה רגשית אינה מנגדת למנת משכל ( IQ ) . בני אדם רבים מברכים בשניהם , אולם חרדה , למשל , יכולה לשתק את הפעילות המחית . נתן לומר שמנת המשכל סוללת את הדרך ומאפשרת קבלה ללמודים ולעבודה , אבל המנה הרגשית מבטיחה את ההתקדמות וההצלחה . טפוח המצינות חברה הרוצה להגיע לטפוח מרבי של בניה , מחפשת דרכים למלוי הצרכים האישיים שלהם באמצעות תכניות המתאימות לכשורים של היחיד . ילדים מחוננים זקוקים לתכניות החורגות מהרגיל , כדי שיממשו את יכלתם ויתרמו לעצמם ולחברה . כל כשרון מיחד , בכל תחום , ראוי לעידוד ולטפוח . הטפוח מבסס על האצה וקדום , כמו הקפצת כתה ; העשרה - תכניות מיחדות בתחומים שונים אחר הצהרים , בנוסף ללמודים הרגילים בבית - הספר ; הקבצה - קבוצות למוד של מחוננים בכתות או בתי - ספר מיחדים . כדי שהילד המחונן יוכל לנצל את מלא כשוריו השכליים והיצירתיים , מעשירים את התהליך הלמודי והחנוכי שלו . כתת המחוננים הראשונה הוקמה בבית - ספר " גרץ " בתל - אביב בשנת 1973 , ומאז הוקמו כתות למחוננים בחנוך היסודי ובחטיבת הבינים . בבתי - ספר רבים ובמקומות רבים בארץ מקימים יום העשרה שבועי למחוננים בתחומי המדעים המדיקים , מדעי הרוח והחברה והאמניות . כן קימים חוגים לנער שוחר מדע באוניברסיטאות ובמכון ויצמן , ובעוד מקומות . טפוח ילדים מחוננים מתחיל כבר בגיל הגן . התברר כי אם אין בסביבתו של הילד המחונן גרויים כמו ספרים , מחשב ומשחקים מתחכמים , המעודדים הפעלה והתפתחות שכלית , ואם אין דואגים לחזוק בטחונו העצמי , מתעכבת התפתחותו והוא אינו מגיע לנצול מלוא יכלתו . תלמידים הזקוקים לטפוח מיחד זוכים לסיוע באמצעות תכניות רוחה לסוגיהן , ומפנים לפנימיות - טפוח שהוקמו על ידי האגדה לקדום החנוך או לחוגי העשרה מיחדים . אינטליגנציה זכרון יצירתיות למידה " מחזור " בשם זה נקרא קבץ התפלות והפיוטים של היהודים , החוזרים בכל שנה . השם מחזור נתן לספר מסוג זה משום שתחלה הכיל את כל התפלות לימי החל , לשבתות ולמועדים ( מחזור שנתי ) . לאחר שהתרבו התפלות והפיוטים המיחדים לחגים , הם נאספו בנפרד מן הסדור , המכיל את התפלות של ימי החל ושבת . האשכנזים קוראים בשם " מחזור " לקבץ התפלות לחגי ישראל - פסח , שבועות וסכות , ולימים הנוראים - ראש השנה ויום הכפורים , והספרדים - למחזור התפלות של כל השנה . בגלל פזורם של היהודים בעולם , נוצרו נסחים שונים של מחזורים . היום נפוצים בעקר נסח אשכנז ונסח ספרד . אחד המחזורים הקדומים שהשתמרו הוא מראשית המאה ה - 12 , שנערך בידי רבי שמחה מויטרי , תלמידו של רש"י , הכולל תפלות ופיוטים לכל השנה . סדור תפלה מחזור תהליך שבו הופכים פסלת לחמרי גלם מועילים נקרא מחזור . ממחזרים ניר משמש , בקבוקים ואריזות העשויים פלסטיק או אלומיניום , גרוטות ברזל ועוד . כמו כן מטהרים מי שפכים וחוזרים ומשתמשים בהם להשקיה או להעשרת מי התהום . לתהליך המחזור יש חשיבות רבה בימינו , משתי סבות : ראשית , ארח החיים המודרני גורם להוצרות כמיות גדולות של פסלת בתעשיה ובמשק הבית , העלולה לזהם את הסביבה ולסכן את בריאותנו . שנית , חמרי הגלם בעולם - מתכות , מינרלים , עץ , דלק וכדומה - מנצלים בקצב גובר והולך ומקורותיהם עלולים להדלדל . על כן חשוב להחזיר לשמוש כל פסלת שאפשר לנצלה שוב . המחזור הפך בשנות ה - 70 לנושא חשוב מבחינה אקולוגית וכלכלית כאחד . ממשלות וחברות גדולות משקיעות כסף רב בפתוח שיטות מחזור יעילות , והשקעות אלו כבר החלו להניב פרות . אולם המחזור הוא רק אחד מהשלבים לטפול בבעית הפסלת . הפתרון הרצוי משלב בתוכו גורמים נוספים כגון : הפחתת הצריכה , צמצום השמוש באריזות חד - פעמיות ושמוש חוזר במוצרים . הפסלת שתותר תטפל לאחר מכן על ידי מחזור , הפקת אנרגיה ממנה והטמנתה באדמה . אפשריות המחזור ושמושיו ברב הארצות נהגו בעבר לקבר או לשרף את הפסלת הביתית מבלי להפיק ממנה תועלת . בשנות ה - 80 הנהיגו במקומות שונים בעולם , בעקר באירופה ובאמריקה הצפונית , וגם בכמה ישובים בישראל , שיטות שונות לטפול בפסלת זו , והמחזור הוא לרב מרכיב מרכזי בהן . השיטות משתנות לפי הרכב האשפה המצויה באותו מקום , לפי הרגלי הצריכה של התושבים , לפי יעילות השמוש במרכיבים השונים של האשפה ולפי אפשריות האסוף והמיון הנוסף שלה . חמרי פסלת אחדים כמו ניר , בקבוקים מפעל למחזור זבל בישראל . אורח החיים המודרני יצר את הצורך במחזור אשפה , נייר וחומרים בלתי מתכלים כמו זכוכית ופלסטיק .

אנציקלופדיה אביב בע"מ


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר