עמוד:12

סינקופות , המלוה בהקשת עקבים זה בזה . הקרקוביק נפוץ בארץ כמחול חברתי מראשית שנות ה - 20 ואילך . סוגי המחול העממי העכשוי המחול העממי הנהוג בימינו כולל את " הבריקדנס " , שהתפתח בשכונות השחורים בניו - יורק בשנות ה - 80 . רקוד זה מרכב מבצועים מסבכים של פנטומימה הדומה לתנועות הרובוטים , תוך עמידה על הראש וסיבוב הרגלים כמו מדחף באויר , או כשהרקדן יושב באחוריו על הרצפה . הבריקדנס מבצע בעקר על ידי נערים ברחוב , תוך תחרות בין המבצעים . בתנועות הממכנות , האוטומטיות , המבצעות בבריקדנס נכרת השפעת הטכנולוגיה החדישה . ה " סלאם " הוא סוג רקוד אלים , שבו הרקדנים מטפסים על כתפי עמיתיהם על רחבת הרקודים שבמועדון הרוק , או משליכים עצמם מהבימה על ראשי הרוקדים בצפיפות לרגליהם . " סטפס " הוא מחול שהתפתח מרקודים שהגיעו לאמריקה מאירלנד ומארצות אחרות , ואשר בצעו בנעלי עץ . עקרו של הסטפס הוא " נגינת " קצב המוסיקה המלוה את הרקוד בעזרת הנקישות של פסות הברזל , המחברות לסליות נעלי הרקוד המיחדות , ברצפה . סוג זה של מחול משמש באמריקה , ובמדה פחותה באירופה , במופעי בדור ומחזות - זמר . " דיסקו " הוא למעשה תנועה מאלתרת , חפשית מכללים , הנעשית לצלילי מוסיקת הדיסקו או הפופ . בני הזוג אינם נוגעים זה בזה , וכל אחד מתנועע לעצמו בהתלהבות ובמרץ . נתוק זה של השתפים למחול מסמל את בדידות האדם בחברה המודרנית בסוף המאה ה - 20 . מחול עממי ישראלי מחול מודרני סגנון חדש במחול , שמרד בחקיו הנקשים של הבלט . הוא נוצר בעת ובעונה אחת בצפון אמריקה ובאירופה בסוף המאה ה - 19 ובתחלת המאה ה - 20 . יוצרי המחול המודרני בקשו לבטא את עצמם , את רגשותיהם ומחשבותיהם . בכך הם יצאו נגד אמני הבלט , שרקדו על פי חקים מסרתיים , שנקבעו לפני מאות שנים והשתנו מאז אך מעט . גם באמניות אחרות , ציור ומוסיקה למשל , חתרו היוצרים באותה עת לבטוי עצמי משחרר מחקים נקשים וכובלים . המנח אקספרסיוניזם , שפרושו הבעה עצמית של היוצר , הוא המאפין את הסגנון החדש . חלוצי המחול המודרני הראשונה שהחלה במהפכה נגד מסכמות הבלט היתה הרקדנית האמריקנית איזדורה דנקן . היא נולדה בשנת 1877 בסן פרנסיסקו , למדה מעט בלט והחליטה שסגנון מחול זה אינו לרוחה . היא חפשה מחול אישי וחפשי יותר באפיו . בתושבי יון הקדומה מצאה איזדורה דנקן את התגשמות שאיפותיה . היא חקרה את הציורים והכדים היוניים העתיקים , ובקשה ליצר על פיהם אמנות מחול חדשה . הרקדנים והרקדניות ביון העתיקה לא חששו לחשף את גופם . הם רקדו יחפים , כשרק שמלות קלות או צעיפים מכסים את גופיהם העירמים . איזדורה דנקן השליכה מעליה את נעלי הבלט ואת תרבות המחול על בהונות הרגלים , שחיב לרקד בגו זקוף ונקשה . היא רקדה יחפה , בשמלות שקופות למחצה והיתה קשובה למוסיקה שלותה את תנועותיה החפשיות , הזורמות והקצביות . רגליה החשופות עוררו תגובות נזעמות בארצות - הברית , והיא עברה לאירופה . בלונדון , פריס וברלין מצאה איזדורה דנקן רגע של התלהבות במחול מבצעים רקדני להקת - לה לה לה יומן סטפ " בפסטיבל ישראל בירושלים . מימין -'חמש מיטות לילדי החלומות - - יצירת מחול מודרני שנושאה הוא חיי הילדים בקיבוץ . משמאל - מאפייניו הבולטים של המחול המודרני , שמרד במחול הקלסי השמרני והקפדני , הם הקצב המהיר יותר שלו ותנועותיו החופשיות .

אנציקלופדיה אביב בע"מ


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר