מתוך:  > אביב חדש 11 > מחול

עמוד:8

המצרים בנשפים ברקודיהן החושניים והלליניים . ביון העתיקה היה המחול חלק בלתי נפרד מחגיגות דת שונות . האלה טרפסיכורה , אחת המוזות ( האלות הממנות על האמניות ) , היתה פטרונית אמנות המחול . גם בתאטרון היוני נעה המקהלה שנצבה בזירה העגלה בתנועה מחולית , כפי שמעידים ציורים רבים על גבי כדים וכלי חרס שמושיים אחרים ששרדו . בקרב האטרוסקים - עם ממוצא לא ידוע , שישב מצפון לעיר רומא שבאיטליה עד שנכבש על ידי הרומאים במאה ה - 3 לפני הספירה - נחשב המחול לאמנות חשובה . על כך מעידים ציורי הקיר הרבים שנמצאו בקבריהם של בני אטרוריה . ברומא העתיקה שמש הרקוד כמרכיב בדורי במופעי התאטרון והפנטומימה . שחקן שהיה מסגל לבצע את כל סוגי התפקידים , לרקד ולשיר ולבצע תרגילים אקרובטיים , נקרא פנטומימוס , שמשמעו - שחקן המסגל לכל . מחול לליני ומחול המות בימי הבינים , אחרי התפוררות האימפריה רומית , נותר מאמנות המחול בעקר הרקוד האקרובטי . ללינים שנדדו בין הכפרים והערים והופיעו בטירות לפני השליטים כללו את הרקוד האקרובטי במופעיהם . אחת מצורות המחול הנפוצות בימי הבינים היתה " מחול המות " , שבטא אמונה דתית . במחול זה מופיע המות בדמות שלד של אדם המחזיק חרמש בידו . הוא מוליך אחריו את המלך והמלכה , האציל והרוזנת , הבורגני ואשתו , את הקבצן והעשיר , הצעיר והזקנה , בדרכם האחרונה לעולם הבא . בצורה זו המחישו בני התקופה את הרעיון כי הכל שוים בפני המות , ואין דרך לשכנעו להעניק חנינה לבשר ודם . מחול חצרוני ומחול מודרני בתקופת התחיה ( הרנסנס ) באיטליה במאות ה - 15 וה - 16 זכתה אמנות המחול להתפתחות מרשימה . המחול החצרוני , שבצע בנשפים המפארים שנערכו בחצרות הארמונות של המושלים , נעשה מרכב יותר ויותר . בתקופה זו זכו החדוש וההמצאה המקורית להערכה . וכך נוצר התפקיד של יוצר המחול , הנקרא בימינו כוראוגרף , הממציא צעדים ומרכיב מהם מחולות המבטאים תכנים או רעיונות . המחול החצרוני בטא רעיון או משג ותאר אותו בדרך ספורית . כך לדגמה , מחול לאשה ולשני גברים , שבו האשה מחליפה את בני זוגה למחול וגורמת בכך עגמת נפש לגבר שלא נבחר , נקרא " קנאה " . ממחולות אלה , שנקראו " באלי " , נוצר המשג בלט , כלומר מופע מחול בימתי . הבלט התפתח בעקר בצרפת והמשיך להיות צורה מרכזית באמנות המחול עד ימינו . בראשית המאה ה - 20 נוצר סגנון מחול בימתי חדש , הוא המחול המודרני . בד בבד הפכו מחולות מסרתיים של אכרים ותושבי הערים למחול חברתי , המשמש אמצעי בדור בתרבות הפנאי . מראשית המאה ה - 20 חל שנוי במעמדו של הבלט בתרבות המערבית . מאמנות של בני אצילים הוא הפך , יחד עם המחול המודרני , לאחת מצורות האמנות הבימתית שהלכו והתפתחו במהירות . בשנות ה - 70 של המאה ה - 20 היה המחול הבימתי החדיש לצורה אמנותית נפוצה בעולם כלו ובישראל . בעם ישראל מלא המחול תפקיד נכבד בתרבות מאז העת - העתיקה , דרך ימי הבינים והרנסנס ועד ימינו , ויהודים רבים היו אמני מחול חשובים בתקופות שונות . מחול מסרתי באפריקה , במזרח הרחוק ובאוסטרליה בארצות רבות באפריקה נשמרו מסורות מחול עתיקות . המחול האפריקני מצטין במקצבים סוערים , ברקיעות רגלים חזקות ובתנועה מדגשת של אגן הירכים ( המתנית ) , המעניקה לו אפי חושני ויצרי . המחול האפריקני העתיק השפיע על הכוראוגרפיה ( עצוב המחול ) במאה ה - 20 בארצות מערב אירופה ובאמריקה . במזרח הרחוק אין כל הבדל בין מחול לתאטרון . כל מחול ביפן , בסין , או בהודו הוא בעל אפי ספורי עלילתי . ספור שתי רקדניות בריקוד טרנטלה סוער , מלוות עצמן בצלילי תוף מרים . זהו ריקוד איטלקי עממי בעל מקצבים מהירים . ריקוד פולקה מסוגנן , מוצאו של הריקוד הקצבי , מקצבו הוא שני רבעים ) הזה בבוהמיה , וממנה התפשט ברחבי אירופה .

אנציקלופדיה אביב בע"מ


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר