עמוד:193

בשנים האחרונות של חייו הוא ציר מפשט מחלט בצבעים בהירים . בנגוד להנחות העבות והאפלות של הצבע שאפינו אותו בתקופה שבה השפע מהציר סוטין , הוא הדגיש את האוריריות והבהירות של הכתמים ואת המקצבים המוסיקליים הנעימים שנתן להפיק בעזרת כתמי צבע . אנונות מודרנית ופוסטמודרנית אמנות מפשטת אקספרסיוניזם סוטין , חיים מור , הנרי פסל אנגלי , מן החשובים בפסלי המאה ה - 20 . בפסליו הגדולים ומרבי החללים . הוא אחד את היסודות המפשטים של גוף האדם עם קצבים וצורות האפיניים לנופים , וקבע בכך משגים חדשים להצבת פסלים בנוף הפתוח . חי בשנים 1898 - 1986 . הנרי מור נולד , למד ופעל בעקר בבריטניה , אך יצירותיו מצויות ברחבי אירופה ובארצות - הברית . מאז שנות ה - 20 עוררו יצירותיו ענין רב . מור השפע מן הפסול המצרי ומן הפסול האמריקני הקדום , ולמד מהם לראות את הפסל כיסוד המביע עצמה על - טבעית . במיחד הוא השפע מן הכח והרגישות האצורים בפסלים המקסיקניים . עצמים הקימים בטבע בסליו מתארים בדרך כלל עצמים קימים בטבע , ובעקר בני אדם . ביצירתו הוא מאחד את היסודות המפשטים של גוף האדם עם קצבים וצורות האפיניים לנופים . באפן זה פסלי האדם של הנרי מור נראים בעת ובעונה אחת כאדם וכנוף טבעי . דגמה לכך היא סדרת הפסלים " אשה שוכבת " , הנמנים עם יצירותיו הנודעות ביותר . הנשים השוכבות מצגות כסמל לאמא אדמה . אלה הן דמיות גדולות ושלוות , המנחות בכבדות על האדמה וכאלו מבקשות להתאחד עמה . החלל הוא חמר הנרי מור עצב גם דמיות טוטם עומדות , נשים עומדות עוטות גלימת קפלים , וכן צורות דמיות ביצה . ביציקות ברונזה הוא פסל קבוצות משפחתיות ובעקר יצירות ענקיות מפשטות . אחד העקרונות הבולטים בפסליו של מור - עקרון אשר הפסול המודרני קבל והרחיב - הוא ההתיחסות אל החלל כאלו היה חמר . פסליו אינם עשויים בגוש אחד מוצק . בתוך הגוש ישנם חללים רבים , שאף הם מעצבים כאלו היו חמר . כך נוצר מתח בין גוש מלא ( אבן , ברונזה ) ובין גוש ריק ( אויר ) . החללים שבפסל מתמזגים עם החלל העוטף את הפסל , ובצורה זו נוצרת התאמה שלמה יותר בין הפסל ובין סביבתו . הנרי מור ידוע בעקר כפסל , אך הוא היה גם רשם רב יכלת . הוא רשם את פסליו , וכן אבנים ועצמים , שהתרשם מהם . סדרת רשומים ידועה שלו , היא זו שרשם בימי מלחמת העולם השניה . הוא תאר בה את מנהרות הרכבת התחתית בלונדון , ששמשו מקלט לתושבי העיר מפני התקפות המפציצים הגרמניים , שנראו בעיניו כ " קטקומבות ( כוכי קבורה באדמה ) מלאות בגופים לאים ותשושים " . גישתו ליצירות פסול , ובעקר לפסול שתכנן להצבה בנוף , מקבלת היום על רב הפסלים בעולם . בארץ אפשר לראות אחדות מעבודותיו בגן הפסלים על שם בילי רוז במוזאון ישראל , וכן במוזאון תל - אביב ובאוניברסיטה העברית בירושלים . אמנות מפשטת פסול מור , תומס סופר ומדינאי אנגלי , יועצו של המלך הנרי השמיני ונשיא בית - הלורדים , שהוצא להורג באשמת שוא של בגידה . ספרו " אוטופיה " , המתאר עולם דמיוני מיחל , הוא אבן יסוד בתורת המדינה . חי בשנים 1477 - 1535 . בהיותו בן חמש - עשרה נשלח תומס מור ( מורוס ) לאוקספורד כדי ללמד לטינית ולוגיקה . לאחר שנתים יצא ללונדון ללמד משפטים והיה לעורך - דין . ב - 1505 הקים משפחה והקדיש תשומת - לב רבה לחנוך בנותיו - דבר משה מוקדי היה אחד הבולטים ביוצרים הארץ - ישראליים בסגנון האקספרסיוניסטי . בסוף שנות החמישים השתנה סגנונו למופשט . בתמונה - ציור מאת מוקדי משנות השלושים . פסל ברונזה של אישה שוכבת , מאת הנרי מור , מעוצב בדרך האופיינית לו : דמות גדולה וכבדה , היוצרת רושם אוורירי הודות לחללים שבה . תומס מור בלט בדורו ביושרו ובעוז רוחו , וכן בקדמה הרוחנית שלו . בספרו הידוע " אוטופיה " הוא לא נרתע לבטא ביקורת צולפנית על דרכי המשטר והחברה באנגליה ובאירופה .

אנציקלופדיה אביב בע"מ


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר