עמוד:187

הפופולרית - מאפינים את מוסיקת הפופ בשנות ה - 60 . בבריטניה קמו בתחלת עשור זה להקות כמו " החפושיות " , " האבנים המתגלגלות " , " החיות"ו " הקינקס " . בארצות - הברית קמו להקות כמו " נערי החוף"ו " הדלתות " ואמנים כמו בוב דילן וג'ימי הנדריקס . המוסיקה הפופולרית של שנות ה - 60 לותה את התהפוכות החברתיות של אותן שנים - המאבק במלחמה שנהלה ארצות - הברית בויטנם , והנסיון לעצב חברה חפשית יותר וחמרנית פחות . תעשית התקליטים זכתה באותן שנים לפריחה חסרת תקדים , ויחד אתה התפתחו תרבות בלוי חדשה - למשל , בפסטיבלים גדולים - ואפנות חדשות של תסרוקות - למשל , שער ארך לגברים ולבוש זהה לשני המינים . בשנות ה - 60 התפתחה גם מוסיקה שחרה , שגבלה במוסיקה הפופולרית , אך קימה דפוסי הפקה והפצה משלה . גם כאשר התפתחו בהן מגמות דומות , כגון פריחת הדיסקו בשנות ה - 70 , שמרו היוצרים הלבנים והשחרים של המוסיקה לרקודים על תוי הכר יחודיים , הן בצליל והן בתכנים המלוליים . המוסיקה השחרה , לדגמה , צמחה על רקע מוסיקת הנשמה , והצטינה בצליל חם ועשיר יותר . בשנות ה - 80 , כאשר צמחו ממוסיקת הרקודים השחרה סגנונות הבריקדנס והראפ , התחדדו ההבדלים בין המוסיקה השחרה והלבנה גם בתכני השירים . בשנות ה - 70 קמו יוצרים ולהקות רוק , כמו " פינק פלויד " ,"ג'נסיס"ו " יס " , שהשפעו מהמוסיקה הקלסית או ממוסיקה אמנותית בת זמננו ועצבו דגם חדש של מוסיקה פופולרית . היו גם יוצרים שחתרו לבטוי ישיר , חסכוני ובוטה יותר ברוח מהפכת הפנק ו " הגל החדש " . עם אלה נמנים אמנים ולהקות כמו אלויס קוסטלו , " אקדחי המין " , ה"ג'ם " או ה " קלאש " . שנות ה - 80 היו שנות ההתבססות של זרמים מכרים במוסיקה הפופולרית - אמני שנות ה - 60 וה - 70 המשיכו ליצר בסגנונם המכר - לצד נסיונות לשלב במוסיקה הפופולרית השפעות מוסיקליות גם מחוץ לעולם המערבי . להקת " פוליס " , למשל , השפעה מסגנון הרגאי שהצמיח כוכב משלו - בוב מרלי . להקת " ראשים מדברים " שלבה בתקליטיה מקצבים אפריקניים יחודיים . שנות ה - 80 גם יזכרו כעשור שבו עברה תעשית התקליטים להקלטה דיגיטלית , בתקליטור ( קומפקט דיסק ) או בדאט . האפשרות שיצר הדיסק לאחסן מידע רב יותר , והיתרון הכלכלי שהיה טמון בהוצאה מחדשת של חמר מוסיקלי ישן יצרו מהפכה במוסיקה הפופולרית . לשנוי זה היתה משמעות נוספת : אמנים ותיקים זכו לתחיה מחדשת או להארכת הקרירה . שנות התשעים בעשור האחרון של המאה ה - 20 מתאפינת המוסיקה הפופולרית בנוכחותם של ערוצי טלויזיה מכל העולם , כדגמת אם . טי . וי , המתמחים בשדור וידאו - קליפים . האפשרות לצרך מוסיקה בכל רחבי העולם באמצעות מכשיר הטלויזיה פתחה בפני תעשית המוסיקה שוקים חדשים ושיטות חדשות לקדם את מוצריה ואמניה . הוידאו - קליפים לא החליפו את תעשית התקליטים או את ההופעות בפני הקהל , אלא יצרו קהל חדש של מעריצים וצרכנים . המוסיקה הפופולרית של שנות ה - 90 מצטינת בגוון העצום שלה , הפונה לקהלים שונים מאוד אלה מאלה בטעמיהם . בנגוד לשנות ה - 60 , למשל , שבהן יכלו " החפושיות " , " האבנים המתגלגלות " ובוב דילן להחשב לאמנים המרכזיים של המוסיקה הפופולרית , בשנות ה - 90 לא קים עוד " זרם מרכזי " או מקום מרכזי אחד . המוסיקה הפופולרית , כשמה כן היא , פונה לבני גילים ולטעמים מגוונים באוכלוסייה , ועל כן זוכה לתפוצה רחבה . בתמונה - הזמר הישראלי הפופולרי , שלמה ארצי , מלהיב בזמרתו בני נוער . פנק , אחד הזרמים המרכזיים במוסיקה הפופולרית של שנות השבעים והשמונים , מתאפיין במחאה הרבה שמבטאות המילים , ובהופעה חיצונית מתגרה של מבצעי המוסיקה . הלהקה השוודית " אבבא " ( בתמונה ) היתה אחת מלהקות הפופ המצליחות בשנות השמונים . את פריצת הדרך שלה השיגה כשזכתה בתחרות הזמר האירופית , האירוויזיון , עם שירה " ווטרלו " .

אנציקלופדיה אביב בע"מ


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר