עמוד:186

מוסיקה עממית כנוי כללי לסגנונות מוסיקליים שאינם נכללים בהגדרה של מוסיקה קלסית או מוסיקה פופולרית . הכנוי הרווח משנות ה - 90 הוא " מוסיקה עולמית " , והוא כולל בעצם את מרבית המוסיקה הנוצרת על פני כדור הארץ . הגדרת מוסיקה מסימת כ " עממית " או כ " אתנית " משפעת מנקדת התצפית של המאזין . למאזין הספרדי הפלמנקו אינו מוסיקה " אתנית " , כי אם סגנון מוסיקלי נפוץ ומקבל . למאזין הישראלי המוסיקה של להקות " כורת " או " טיפקס " היא חלק מהזרם המרכזי של המוסיקה הפופולרית . אבל למאזין זר עשויים הפלמנקו או הפופ הישראלי להשמע זרים , " אתניים " . אחת התופעות הבולטות של שנות ה - 80 וה - 90 היא הענין הגובר במוסיקה האתנית , והנסיון לשלב אותה בזרמים מרכזיים יותר של המוסיקה הפופולרית . הזמר האמריקני פול סימון לדגמה , יצא לדרום אפריקה במטרה לשלב בשיריו השפעות מוסיקליות , צלילים וסגנונות נגינה האפיניים למקום . הזמרת הישראלית עפרה חזה משלבת בשירתה מוסיקה אתנית תימנית . הענין הגובר במערב במוסיקה מכל רחבי העולם הביא לפריחתם של מועדונים , פסטיבלים וארועים המתמקדים בסגנונות מוסיקליים " זרים " , ולהקלטות רבות של מוסיקה עממית . מוסיקה מוסיקה פופולרית מוסיקה שחרה מוסיקה פופולרית מוסיקה בעלת תפוצה רחבה , השונה ממוסיקה עממית , קלסית או אמנותית . ראשיתה בשלהי המאה ה - 18 במערב אירופה ובארצות - הברית . המוסיקה הפופולרית כסוגה ( ז'נר ) בעלת יחוד ומאפינים משלה התפתחה בעקבות הקמת המרכזים העירוניים הגדולים , הכוללים מרכזי בדור ואולמות גדולים . גם התפתחותו של מעמד חברתי בעל פנאי ויכלת לקנות מוצרים קלים ונעימים , וכן הפתוח והיציר ההמוני של כלי נגינה כמו גיטרה או אורגן חשמלי , שנתן ללמד את יסודות הנגינה בהם בבית במהירות רבה יחסית - תרמו לפתוחה של המוסיקה הפופולרית . תעשית המוסיקה הפופולרית נאלצת להתגון ולהתחדש כל הזמן , עקב לחציהם של צרכנים בני גיל , מין , מעמד כלכלי וטעם שונים . גם תעשית המוסיקה - חברות תקליטים , אמרגנים , גופים תקשרתיים וכמובן , האמנים עצמם - מנסים כל העת לחדש את מוצריהם , אם על ידי שווק מחדש של מוצר ישן בטכנולוגיה חדשה - למשל , הוצאת תקליט ישו עשוי ויניל במהדורה מיחדת על גבי דיסק - או על ידי " המצאתו " של סגנון אפנתי חדש או מחדש ... . משנות החמשים ועד לשנות השמונים מפנה דרמתי במוסיקה הפופולרית ארע עם הופעת הרוקנרול בשנות ה - 50 . המגון הגדול של יוצרי הרוקנרול הציע מוצרים שונים לצרכנים שונים , ועצב בתוך שנים ספורות עולם מוסיקלי עשיר . מאז שנות ה - 50 באו לידי בטוי במוסיקה הפופולרית המרד וההתרסה של הצעירים בערכי חברת השפע , לצד שירים בסגנון " אסקיפיסטי " , המבקש ליצר מפלט ( " אסקיפ " באנגלית ) ומציר את המציאות באור ורדרד המסיע להשלים עמה . זמר הרוקנרול אלויס פרסלי ולהקת " החפושיות " ( ביטלס ) , שני נציגים בולטים יל המוסיקה הפופולרית , יצרף ובצעו שירים בעלי אפי וסגנון כפול זה . גם השמושים שהציעה המוסיקה היו מגונים , וכחלק מתרבות הנער היא שמשה לרקודים , לחזורים ולנהיגה משתפת . אך מלכתחלה היו ברוקנרול ובמוסיקה הפופולרית פנים אישיים , נוגים ומרכבים יותר . נתן היה לרקד לצלילי שיריו של צ'ק ברי , אך גם להרהר במשמעיות המלים שלהם : הם הציגו חברה שמאבקי כח תמידיים מתקימים בה בין בני גיל שונים , מעמדות וגזעים שונים . יחסי הגומלין בתחום הרוק בין בריטניה לבין ארצות - הברית - שתי מדינות שהפכו למרכזה של המוסיקה המוסיקה ההודית קשורה קשר הדוק לפילוסופיה ולדת . לפי המסורת ההודית היא משקפת את חוקי היקום , ולידתה מן האיחוד של נשימת הגוף עם אש הרוח . בתמונה - נגן הודי . זמרת העם האמריקנית ג'ון באאז בעת הופעה . בקולה החם והערב זימרה באאז , בליווי הגיטרה שלה , את שירי העם האמריקניים וחיבבה אותם על מאזינים רבים ברחבי העולם .

אנציקלופדיה אביב בע"מ


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר