עמוד:153

ראשיתו של המודרניזם בחשיבה הוא בתקופת ה " השכלה " , כאשר בני אירופה זנחו את מסורות החיים הישנות והכובלות שלהם , שהיו מבססות בעקר על הדת , על שלטונם המחלט של המלכים , ועל הרעיון שהאדם אינו יצור חפשי ונבון דיו כדי לשלט על מהלך חייו . המהפכה הגדולה בתפיסת מקומו של האדם בעולם חלה יחד עם התגברות החלוניות , התרחבות מעגל המשכילים והמחקר המדעי . המודרניזם דחק הצדה את הבורות , הפחד והאמונות התפלות והשליט במקומם את ההגיון והשכל . התבונה היתה לכלי הבחן , שעל פיו נקבעו סדרי חברה ומדינה מתקדמים וצודקים יותר . הבטוי הבולט ביותר של המודרניזם היה המאבק להשגת חפש , שויון ואחוה בין בני האדם - מטרות שהמהפכה הצרפתית חרתה על דגלה . השקפת עולם זו הביאה לעולם את הדמוקרטיה המודרנית שהנהיגה שויון של כל אזרחי המדינה כלפי החק , את הליברליזם ששאף לחפש בדת , בכלכלה ובחנוך , ואת הסוציאליזם והקומוניזם שבקשו לדאג לחסרי היכלת ולהשליט שויון בכל תחומי החיים . המודרניזם גם הוליד את הפסיכולוגיה , שהניחה כי האדם אחראי לעצוב אישיותו ומעשיו . הוא גם הביא לעולם את הפמיניזם , שיצר את המהפכה הגדולה במעמדה של האשה . מודרניזם באמנות המנח מודרניזם חל על תופעות וזרמים רבים באמנות , שעקרם יציאה כנגד הישן והמסרתי , והנסיון לשקף את החיים המודרניים על השנויים שחלו בקצב , במבנה ובתכן שלהם . תהליך התעוש והמכון שעבר העולם , ובעקר הזעזוע הגדול שגרמה באירופה מלחמת העולם הראשונה , ערערו את עולמו של האדם ושנו את משגיו ואת המקום שתפס במשפחה ובשוק העבודה . המודרניזם בקש לשבר את המסגרות והתבניות הקפואות והמכרות על ידי עוות הצורה החיצונית , קטוע , וחשיפת עולם הנפש , התודעה ותת - ההכרה של האדם . האמן המודרני מודע יותר לעצמו - מודעות היוצרת בו רחוק ואירוניה ( לעג ) . מאפין בולט נוסף של המודרניזם הוא הרבוי והבין - תחומיות , כלומר פלישה של תחום אחד לאחר , כמו שירה הדומה למוסיקה ועוד . מיצגיו של המודרניזם באמנות הציור הם זרמים כגון הסוראליזם , דאדא , פוביזם , אקספרסיוניזם , קוביזם ופוטוריזם . הצירים המודרניים חפשו כל הזמן חמרים חדשים , מהם חמרים פשוטים כמו אדמה ואבנים , גרוטאות ומוצרים תעשיתיים מוכנים . יצירותיהם הביעו את תפיסות האמנות החדשות שלהם , שדחקו הצדה את השאיפה ליפי . בספרות בא המודרניזם לידי בטוי בחריזה החפשית ובשמוש במקצבים בלתי קבועים בשירה . בספרת נעשו נסיונות לזנח את המאפינים המסרתיים של הרומן , כגון עלילה הזורמת בסדר זמנים או דמיות שלמות וברורות , לטובת תאור זרם התודעה . נפשו ותודעתו של האדם עמדו גם במרכז ה " רומן החדש " , שיצרו סופרים צרפתים . הם טענו כי בכל דור ודור חיב הרומן להציג הבטים חדשים של המציאות , האפיניים לתקופה . מימין : פסל שיש בצורות מופשטות , שיצר הפסל ג'ון ארפ בשנת 1938 , מבטא את המודרניזם בפיסול . משמאל : אחד הזרמים האופייניים למודרניזם באומנות הוא האקספרסיוניזם . ציורו בעל הצבעוניות העזה והקווים החזקים של אמיל נולדה , משנת 1912 , ממחיש גישה זו . למטה : בניין משרדים מודרני , פרי תכנונו של האדריכל ולטר גרופיוס .

אנציקלופדיה אביב בע"מ


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר