עמוד:143

מהמסחר הפורח שלה . הון זה השקע בבנית מכונות ובהקמת מפעלים . אנגליה גם התברכה במכרות פחם , שנתן היה להשתמש בו להפעלת מכונות . המצאת מכונת הקיטור המונעת בפחם על ידי ג'ימס וט ( 1736 - 1819 ) , נתנה אף היא דחיפה גדולה להתפתחות התעשיה . בד בבד פתחה באנגליה שיטה זולה יותר ליציקת ברזל : במקום העצים כחמר דלק בא הפחם . הוזלת מחירו של הברזל הקלה את בנית המכונות . כך חברו אפוא הון השקעה , כח עבודה והתפתחות טכנית ויצרו את התנאים למהפכה התעשיתית . תעשית הטקסטיל המהפכה התרחשה תחלה בתעשית הטקסטיל . תעשיה זו החלה להתפתח כבר במאה ה - 16 , עם עלית הבקוש לאריגי צמר באנגליה ובמערב אירופה . בסוף המאה ה - 17 החליפה בתעשיה זו המנופקטורה ( יצור סחורות בבתי - מלאכה קטנים ) את מלאכת היד הביתית . כאשר גבר הבקוש לסחורות , פנו בתי - המלאכה את מקומם לבתי - חרשת גדולים , שנעזרו בנולים מכניים והעסיקו מאות פועלים . עד המצאת מכונת הקיטור הוקמו מרכזי טקסטיל ליד נהרות , הואיל והמכונות הונעו בכח המים . אולם ב - 1770 פתחו מכונות טויה ואריגה מונעות בקיטור ואלה הביאו לגדול עצום בתפוקת האריגים : מ - 8,000 טונות ב - 1770 ל - 27,000 טונות ב - 1830 . יצור אריגים בהקף כזה הביא לפתוח רשת הדרכים , תעלות המים וכלי השיט . ב - 1830 חלה מהפכה גם בתחום זה : נחנכה מסלת הברזל הראשונה בין ליורפול ומנצ'סטר . הקמת רשת הרכבות הביאה להוזלת המשלוחים ולהחשת שווקם . אין כמעט תחום , שבו לא הרגשו השנויים הללו בחיי החברה האנגלית : גדול במספר הפועלים , עלית השכר , צמיחת בנקים לממון ההשקעות בתעשיה , גדול בסחר החוץ והרחבת החנוך . כפעל יוצא של התפתחיות אלה חוקקו חקים חדשים , שלוו במאבקים בין מדינאים אשר נפגעו מהם , לבין אלו ששגשגו הודות להם . המהפכה גרמה בשנותיה הראשונות גם סבל רב לבני האדם . יום העבודה נמשך 16 ואף 18 שעות , ובין המעסקים רבים היו הנשים והילדים . העובדים התגוררו בקרבת המפעלים ונאלצו להצטופף במשכנות עני , שבהם רוחו מחלות ופשיעה . אלה עודדו את הפועלים להתארגן - תחלה על רקע מקומי מגבל , ואחרי כן על בסיס רחב יותר . מאבקם של הפועלים הביא לשפור תנאי העבודה והשכר ולעלית רמת החיים בכלל . תוצאות המהפכה התעשיתית באנגליה החלו נותנות אותותיהן במאה ה - 19 גם בארצות - הברית ובמדינות אירופה . שנויים אלה יצרו את התנאים הנאותים לתעושו של העולם המודרני . בריטניה וט , ג'ימס טויה ואריגה רכבת תעשיה המהר"ל מפרג רבי יהודה ליוא בן בצלאל , המהר"ל , היה רב , דרשן והוגה - דעות . הוא חבר ספרים רבים בנושאי מוסר והלכה . שמו קשור לאגדת ה " גלם מפרג " ולאגדות רבות אחרות . חי בשנים 1525 - 1609 . המהר"ל ( ראשי תבות של מורנו הרב רבי ליוא ) נולד בפוזנן שבפולין במשפחה מיחסת , שמוצאה מוורמס ( ורמיזא ) . הוא למד בישיבות פולין ואף רכש השכלה רחבה במדעי הטבע . לאחר שכהן כרב ראשי במורביה , השתקע בפרג ויסד בה ישיבה גדולה . בעיר זו הוא ישב , למעט שתי הפסקות ארכות שבהן כהן כרב בפוזנן , עד יום מותו . בשנת 1598 , והוא כבן שבעים ושלוש , התמנה לרב ראשי של פרג . המהר"ל הקים מוסדות דתיים בעיר , השכין שלום בין הפרנסים והעמיד תלמידים , שהתפרסמו כגדולים בתורה . שמו של המהר"ל הלך לפניו והוא היה נערץ על הקהלה וכנה בתארים כמו " עמוד הברזל התומך את ישראל " , " נשמת אפנו"ו " פלא הדור " . גם לא - יהודים חלקו לי כבוד . המהר"ל כתב כחמשה - עשר ספרים בנושאים תורניים שונים . החשוב שבהם הוא " גור אריה " , פרושים לפרוש רש"י על התורה . מרבית פרושיו הם על דרך הפשט . הוא טען , כי הילדים צריכים לרכש לעצמם תחלה ידיעה יסודית בתנ"ך ובמשנה לפני שילמדו תלמוד , והתנגד לשיטת ה " פלפול " בלמוד התלמוד . " הגלם " מפרג הרבה אגדות נרקמו סביב דמותו של המהר"ל . האגדה המפרסמת ביותר קשורה ב " גלם " . במאה ה - 16 , משהתפשט למוד הקבלה המעשית מיסודו של האר"י , וגברו רדיפות היהודים , התרבו הספורים על יצירת גלמים - דמיות שנוצרו בידי אדם שנפחו בהן רוח חיים . הגלם נועד להגן על היהודים מפני רודפיהם . המהר"ל יצר את הגלם בשעה קשה מאוד לעם היהודי , והגלם שמש את יוצרו כשליח נאמן , לאחר שקול ממרום גלה לו את הלחש המפיח רוח חיים באמצעות קמע שעליו רשם את השם המפרש . לפי האגדה , מונחים שרידי גופו , בצורת גלם מחמר , בעלית הגג של בית - הכנסת הישן - חדש ( אלטנוישול ) בפרג . המהר"ל והאגדה על הגלם שמשו יסוד ליצירות ספרותיות רבות . אחת המפרסמות שבהן היא מחזהו של המשורר היידי המהפכה התעשייתית ותוצאות הלוואי שלה שינו לחלוטין את אורח חייו של האדם ברוב הארצות . בתמונה - המכונה הראשונה שהחלה לפעול בבריטניה בשנת 1777 ,

אנציקלופדיה אביב בע"מ


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר