מתוך:  > אביב חדש 10 > מהירות

עמוד:138

גוף נע אפשר לצין באמצעות מספר , המתאר את היחס בין ארך הדרך לבין הזמן הדרוש לגוף כדי לעבר אותה . לכן המהירות היא ארך הדרך חלקי הזמן . מכאן נובע גם שארך הדרך הוא המהירות כפול הזמן , ושהזמן הוא ארך הדרך חלקי המהירות . מדידת המהירות המהירות נמדדת ביחידות של דרך - כלומר , ארך - חלקי יחידות של זמן . אם הדרך נמדדת בקילומטרים והזמן בשעות , תמדד המהירות ביחידות של קילומטר בשעה , ובקצור קמ"ש . לדגמה , אם מכונית נוסעת במהירות של 60 קמ"ש , פרוש הדבר הוא שהיא יכולה לעבר דרך של 60 קילומטר בשעה אחת . בשיטת היחידות המטרית , ארך נמדד במטרים וזמן בשניות , ואז יחידות המהירות הן מטרים בשניה . מהירות הליכה ממצעת היא כחמשה קילומטרים בשעה . מכוניות יכולות להגיע עד כ - 150 קילומטר בשעה , ורכבות מהירות יכולות להגיע למהיריות העולות על 200 קמ"ש . מטוסי סילון יכולים לעבר את מהירות הקול באויר , שהיא כ - 340 מטר בשניה , כלומר כ - 1,220 קמ"ש . מהירותם של מטוסים כאלה נמדדת גם ביחידות הנקראות " מאך " : מאך אחד שוה למהירות הקול . מהירות האור בריק היא כ - 300,000 קילומטר בשניה . על פי תורת היחסות הפרטית של אינשטין , זוהי המהירות הגבוהה ביותר האפשרית , ושום גוף איננו יכול לעבר אותה . יחסות , תורת מדות ומשקלות מהלר , גוסטב מלחין ומנצח אוסטרי ממוצא יהודי . יצר מוסיקה רווית מתחים ונגודים , שרוח של קדרות שורה עליה , אך גם יפי מיחד , הנובע מאישיותו העשירה ויוצאת הדפן . יצירותיו הידועות ביותר של מהלר הן הסימפוניות הראשונה , השניה והחמישית ומחזורי השירים שלו . חי בשנים 1860 - 1911 . גוסטב מהלר נולד בבוהמיה במשפחת סוחרים יהודית . הוא נחן בשמיעה מוסיקלית יוצאת דפן , ובהיותו בן שש החל ללמד לנגן בפסנתר בכחות עצמו . הוריו שלחו אותו ללמד אצל מורים בעירה שבה גר . בהיותו בן חמש - עשרה נכנס מהלר לאקדמיה למוסיקה בוינה , שנחשבה מעלה באותה התקופה . באקדמיה נתקל מהלר ביחס עוין מצד מוריו בשל כשרוני יוצא הדפן . כשסים את האקדמיה הוא נאלץ לעבד כמנצח בתאטרונים קטנים בערי השדה . במרוצת הזמן זכה מהלר במשרות חשובות יותר בפרג ובליפציג . ב - 1897 הוא מנה למנהל האמנותי ולמנצח של האופרה בוינה , משרה שנחשבה לרמה ביותר באירופה . כדי להיות מקבל יותר בוינה ולהבטיח לעצמו את קבלת המשרה , המיר מהלר את דתו והתנצר . בכל זאת הוא נתקל גם בתפקידו החדש בהתנגדות ובקשיים . קשה היה לנגנים ולזמרים להתרגל לדרישותיו הקפדניות ולכעסו חסר המעצורים , שגבל לפעמים בבוז גלוי . שאיפתו הבלתי מתפשרת של מהלר לשלמות נבעה מגאוניותו , שראתה בהשג האמנותי ערך מקדש . אף שהעריכו אותו כמוסיקאי , נהגו נגני האופרה עוינות כלפי מהלר וכנו אותו " מפלצת " . במהלך עשר שנות כהנתו הפך מהלר את בית - האופרה לאחד המוסדות המוסיקליים המכבדים ביותר בעולם . אולם האוירה מלאת ההתנגדות אליו , שעוד גברה נכח העבדה שמהלר היה יהודי מומר , הביאה להתפטרותו מהאופרה . הוא עבר לניו - יורק , הקים בה את התזמרת הפילהרמונית ונצח על אופרות . באותה תקופה התגלה מום בלבו של מהלר . רופאיו דרשו ממנף להאט את קצב פעילותו , אולם הוא לא שעה לעצתם והמשיך לנהל ארח חיים גדוש ונמרץ . בפברואר 1911 התמוטט בזמן קונצרט והחזר לפי בקשתו לוינה , כדי לסים שם את חייו . יצירות מוסיקליות מגונות ועשירות מהלר הלחין עשר סימפוניות גדולות , המצטינות בתזמורן העשיר . באחדות מהן משתתפים זמרים , סולנים ומקהלות . כן הוא חבר יצירות המבססות על שירים ופואמות של משוררים בני תקופות שונות . הידועה שבהן היא " השיר על הארץ " , שהלחין על פי מחזור שירים סיני קדום . ידועים ואהובים הם השירים שלו לקול ולפסנתר . ברבות מיצירותיו של מהלר מופיעים מחולות עממיים אוסטריים ושירי לכת צבאיים . יש האומרים , כי מהלר בקש להוכיח את " אוסטריותו"ו " גרמניותו " - למרות שבפנימיותו לא היה אלא יהודי חסר מולדת . במאמציו להראות " גרמני " עלה מהלר על כל קודמיו , בכתבו סימפוניה מלאת שגב שלבצועה דרושים כאלף מבצעים . יצירותיו ארכות בדרך כלל ויש ביניהן הנמשכות שעתים . נסיונו להשתחרר מיהדותו הניע אותו לכתב יצירות המבססות על טקסטים נוצריים , כגון הסימפוניה הרביעית והשמינית . מוסיקה סימפוניה המהפכה הצרפתית כנוי להתקוממות הכללית שפרצה בצרפת ב - 1789 נגד השלטון המלוכני והביאה לבטולו . המהפכה הסתימה כעבר עשר שנים , עם עליתו לשלטון של נפוליון ב - 1799 כשליט יחיד . במהלך המהפכה הוקמה אספה לאמית נבחרת , בטלה ההפרדה החברתית על פי מעמדות , אשרה חקה דמוקרטית המבטיחה את זכיות האדם והאזרח , בטל השלטון המלוכני , הכרז על חפש הפלחן הדתי והנהגו חקים המיטיבים עם המלחין האוסטרי ממוצא יהודי , גוסטב מהלר , ואתותו בשנת 1890 . במאמציו להסתיר את יהדותו , התנצר מהלר וחיבר יצירות המבוססות על כתבים נוצריים ובעלות אופי גרמני מובהק ,

אנציקלופדיה אביב בע"מ


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר