מתוך:  > אביב חדש 10 > מדיצ'י

עמוד:131

עצמו היה משורר מחונן ונהג לכנס סביבו יוצרים מכל הסוגים : צירים , משוררים , סופרים ופילוסופים , ובעידודו הפכה פירנצה למרכז של יצירה תרבותית ולצמת מפגש של זרמי הגות ווכוחים פילוסופיים . לורנצו בקש לשמר על השלום בין המדינות שהרכיבו אז את איטליה , ואגב כך הסתכסך במלחמה עם האפיפיור ועם מלך נפולי . על הזדמנות זו עטו כל המקנאים בו וקשרו קשר להרגו . לורנצו הצליח להמלט , אך אחיו נרצח . בעצומה של המלחמה יצא לורנצו לנפולי לנהל משא ומתן על שלום , וזכה בנצחון אישי גדול כשהצליח לחתם על חוזה שלום בין היריבים . הודות לכך התחזק מאוד מעמדו של לורנצו בעיר . אם כי להלכה היה אזרח פרטי , קבע למעשה בכל עניני הממשל , ואוצרה של העיר היה הבנק שנהל בידי בית מדיצ'י . שושלת בית מדיצ'י בנו פירו , שירש אותו ב - 1492 , לא היה משעור קומתו של האב . כשפלשו הצרפתים לאיטליה ב - 1494 , ופירו מסר לידיהם מבצרים של מדינת פירנצה , גרשו אותו אזרחי עירו וחדשו לזמן - מה את המשטר הרפובליקני . בשנת 1512 חזרו לעיר שני אחיו של פירו בחסות האפיפיור וחדשו את החקה , שנקבעה בימי לורנצו " המפאר " . אחד מהם , ג'ובני , נעשה לאפיפיור לאו ה - 10 ( 1513 ) . מאז שלטו בני משפחת מדיצ'י בפירנצה עד המאה ה - 18 . בשנת 1569 הענק לבן המשפחה קוזימו , שהיה לשליט יחיד בפירנצה , תאר הדכס הגדול של טוסקנה . במשך 200 השנים הבאות קשרו בני משפחת מדיצ'י קשרי נשואים עם בתי המלוכה השונים באירופה , ביניהם ההבסבורגים שליטי אוסטריה , מלכי ספרד , מלכי צרפת ומלכי אנגליה . שנים מבני המשפחה היו לאפיפיורים , ואחת מבנות המשפחה , קתרין דה מדיצ'י , נשאה לאנרי ה - 2 , מלך צרפת , ולימים היתה השליטה למעשה בארץ זו . גם מריה דה מדיצ'י היתה השליטה של צרפת בשנים שלאחר מות בעלה אנרי ה - 4 ולפני שבנה לואי ה - 13 התבסס בשלטון . הדכס הגדול האחרון לבית מדיצ'י היה ג'ובני גסטון , שמת ב - 1737 ללא יורשים . אחותו אנה מריה לודביקה היתה האחרונה לבית מדיצ'י . במותה הורישה את כל אוצרות האמנות , הרכוש ובניני הפאר של משפחת מדיצ'י לדכסות טוסקנה ולעיר פירנצה , ומאז ועד היום הם עומדים לרשות העיר והמדינה . רבים מהם משמשים כמוזאונים וספריות ופתוחים לקהל הרחב . איטליה - היסטוריה אפיפיור בוטיצ'לי , סנדרו הבסבורג , בית מיכלאנג'לו בואונרוטי פירנצה רנסנס מדע שיטת חקירה של תופעות הטבע , המבססת על נסויים ותצפיות , ועל נסוחן של תורות המסבירות אותן . המדע התפתח באירופה במאה ה - 17 , ומשם עבר לעולם כלו . למדע ישומים טכנולוגיים רבים , שהשפעתם על החברה והתרבות בימינו רבה מאוד . עוד בימי קדם נסו בני אדם לחקר ולהבין את תופעות הטבע . במיחד הצטינו בכך היונים הקדמונים , שהעלו רעיונות חשובים ומקוריים , שרבים מהם עדין משמשים במדע של ימינו . גם תרביות אחרות , כמו אלו של הסינים , ההודים והערבים עסקו בחקירות דומות . אולם רק במאה ה - 17 נמצאה באירופה שיטת חקירה אמינה ויעילה , שבעזרתה נתן לפענח את צפונות הטבע בהצלחה מרבה ותוך התקדמות בלתי פוסקת . השיטה הזו היא המדע , או כפי שקוראים לו לפעמים - " המדע המודרני " . נסויים , תצפיות ותאוריות המדע מבסס על נסויים ותצפיות . עקרו של הנסוי ביצירת תנאים מלאכותיים , שבהם תופעה טבעית אחת מפרדת מתופעות אחרות , כדי שיהיה אפשר לחקר אותה לבדה . לעמתו , התצפית היא התבוננות מסדרת וקפדנית בתופעות הטבע כפי שהן מתגלות בתנאים שבהם אין לנו חלק . לדגמה , המדען המבצע נסויים בנפילתם של גופים בהשפעת כבדם משתדל לסלק ככל האפשר מהנסוי תופעות מפריעות , כמו למשל החכוך באויר . לעמת זאת , האסטרונום הצופה בכוכבים רואה אותם בלי שיוכל מימין : קוזימו לבית מדצ'י , בנו של ג'ובני , יסד יחד עם אחיו לורנצו את שני הענפים החשובים של המשפחה . קוזימו שליט פירנצה מ - 1434 נראה עם תושבי העיר בציורו של האומן האיטלקי וסרי מהמאה ה - 18 . משמאל : סמל משפחת מדיצ'י טבוע על אריח שיש מהמאה ה - 18 . בני המשפחה לא חסכו את הונם שנצבר בעסקי מסחר ובנקאות , ושימשו כפטרונים לאומנים רבים . בכך הם תרמו מאוד לשגשוגה של האומנות והתרבות בכלל בתקופת הרנסנס .

אנציקלופדיה אביב בע"מ


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר