עמוד:80

למרק , ז'ן בטיסט ביולוג ובוטנאי צרפתי . היה בין הראשונים שפתחו את רעיון האוולוציה , שעל פיו המינים החיים לא נוצרו כפי שהם היום , אלא התפתחו ממינים קדומים יותר . חי בשנים 1744 - 1829 . לפי תורתו של ז'ן בטיסט למרק , השפעת הסביבה על הפרט עוברת בתורשה . שמוש באיברים מביא להתפתחותם ואי - שמוש בהם יביא להתנונותם . התפתחות והתנונות זו הן תכונות נרכשות המופיעות בפרט . תכונות אלה עוברות בתורשה לצאצאים , ובדרך זו הסביבה משפיעה על התורשה . הנה לדגמה הג'ירפה . בצורתן הקדומה היו הג'ירפות נמוכות . כאשר נוצר מחסור בעשב על הקרקע , מתחה הג'ירפה את צוארה כדי להגיע לעלי העצים הגבוהים והצואר התארך . תכונה זו עברה בתורשה לצאצאים ועקב כך היה צוארם ארך במקצת מזה של הוריהם . גם הצאצאים מתחו את צואריהם ואת רגליהם כדי להגיע לעלים הנמצאים בצמרות העצים , וחוזר חלילה . כעבר כמה דורות התפתחה הג'ירפה ארכת הרגלים והצואר שאנו מכירים היום . תורתו של למרק השפיעה מאוד על המחשבה המדעית באירופה במאה ה - 19 . אולם כיום אין תורתו מקבלת על המדענים . אמנם , הביולוגים מקבלים את רעיון האוולוציה , אולם הם מעדיפים את גרסתו של צ'רלס דרוין , שעל פיה ההתפתחות של מינים חיים מתבצעת בדרך של בררה טבעית . על פי רעיון הבררה הטבעית , הסביבה אמנם משפיעה על הפרט , אך שנויים אלה אינם מורשים לצאצאים . פרטים ? מבנה גופם אינו מתאים לסביבה מתים ואינם מעמידים צאצאים , ולכן תכונותיהם אינן עוברות בתורשה לדור הבא . בדגמה של הג'ירפה , בכל דור רק הג'ירפות שהיו ארכות צואר ייתר מהאחרות שרדו והעמידו צאצאים , משום שרק הן הצליחו לאכל לש'בע מעלי העצים . תהליך זה נמשך דורות רבים , וכך התפתחה הג'ירפה המכרת לנו . אוולוציה דרוין , צ'רלס תורשה לנג , פריץ מחשובי הבמאים בתולדות הקולנוע . סרטיו הרבים מצטינים בעצמה רגשית ובשמוש מדיק ומלא דמיון בכלי ההבעה הקולנועיים . חי בשנים 1890 - 1976 . פריץ לנג נולד בוינה שבאוסטריה . כאביו האדריכל , למד גם היא אדריכלות וציור , ולפני שפנה לקולנוע אף הספיק להציג את יצירותיו בתערוכה בפריס ב - 1914 . בשנת 1917 , כאשר החלים מפציעה קשה שארעה לו במלחמת העולם הראשונה , החל לכתב תסריטים . כעבר שנתים הוא החל לבים תחלה בגרמניה ואחר כך בארצות - הברית , שאליה נמלט עם עלית הנאצים לשלטון . כל סרטיו מצטינים בראית עולם מפכחת וצוננת : גבוריו פועלים בעולם חסר תקוה וגדוש בתחושה של סכנה מידית . בגרמניה , בים לנג מותחנים , כגון " דוקטור מבוזה השחקן " ( 1926 ) , אפוסים היסטוריים כמו " הניבלונגים " ( 1924 ) וסרטי מדע בדיוני כמו " מטרופוליס " ( 1927 ) . לנג נחשב לאחד ממעצבי הזרם האקספרסיוניסטי בקולנוע הגרמני , זרם קולנועי רב השפעה המצטין בעולם הרגשי הנסער והכאוב שהוא מתאר ובסגנון המדקדק של התאורה , התפאורה והמשחק . המימנות שלו כבמאי סיעה לפריץ לנג להקלט היטב בהוליווד , וסרטיו האמריקניים אינם נופלים באיכותם מסרטיו המקדמים . גם בהוליווד יצר לנג בסגנונות שונים : מלודרמות , מותחנים , מערבונים וסרטי גנגסטרים . הסרטים שבים לנג בארצות - הברית בשנות ה - 40 וה - 50 נחשבים ליצירות קלסיות של הקולנוע האפל ( פילם נואר ) . ביניהם : " האשה בחלון " ( 1944 ) , " רחוב הארגמן " ( 1945 ) , " החם הגדול " ( 1953 ) , " מעבר לצל של ספק " ( 1956 ) . ב - 1956 עזב לנג את ארצות - הברית ושב לגרמניה , שבה בים ב - 1960 את סרטו האחרון : " אלף העינים של דוקטור מבוזה " . אקספרסיוניזם מדע בדיוני קולנוע , סרטים לנגוברדים שבט גרמני ( פרוש שמם " ארכי , הזקן " ) שפלש במאות הראשונות לספירה מסקנדינויה למרכז גרמניה , וישב לחופי הנהר אלבה . מאחר יותר נדדו הלנגוברדים למורביה , ובשנת 568 פלשו לצפון איטליה , בהנהגתו של מלכם אלבואין , וכוננו ממלכה שבירתה היתה פביה . הממלכה הגיעה לשיא עצמתה במאות ה - 7 וה - 8 . היא סגלה לעצמה את החק הרומאי , הדת הקתולית והשפה הלטינית . הלנגוברדים תקפו את רומא בשנת 773 , אך נצחו על ידי קרל הגדול , שבא לאיטליה כדי להגן על האפיפיור , ועם הבסת מלכם האחרון , דזידריוס , נטל לעצמו את התאר " מלך הלנגוברדים " ( בשנת 774 ) . בכך הגיעה ממלכת הלנגוברדים לקצה . על - שמם נקרא חלקה הצפוני של איטליה - לומברדיה . ימי הבינים קרל הגדול לנין , ולדימיר איליץ ' מיסד המפלגה הקומוניסטית ברוסיה ומנהיג המהפכה הרוסית , שהביאה להקמת ברית - המועצות . ראש הממשלה הראשון של ברית - המועצות , מתוה דרכה ומעצב " הדיקטטורה של הפרולטריון " . חי בשנים 1870 - 1924 . הלנגוברדים אימצו את השפה הלטינית , החוק הרומאי והדת הקתולית , בתמונה - חותם לנגבורדי בצורת האות S , ששימש לאישור מסמכים רשמיים ועסקאות . רעיונותיו של ז'ן בטיסט למרק בתחום התורשה היו פורצי דרך במאה ה - 19 , אולם במאה העשרים הם הוכחו כלא נכונים , טענתו כי השפעת הסביבה עוברת בתורשה הופרכה בעיקר על ידי תורת דרווין . הבמאי פריץ לנג העיד על עצמו שהוא " אדם חזותי " כלומר - מחשבותיו לובשות צורה מוחשית של תמונה . תכונה זו התבטאה בסרטיו בעושר ובמורכבות החזותית שבהם , שהעניקו השראה לבמאים בני ימינו כמו סטנלי קובריק .

אנציקלופדיה אביב בע"מ


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר