מתוך:  > אביב חדש 10 > למידה

עמוד:78

דומה ילמד גם ילד על ידי נסיונות וטעיות באיזו דרך ישיג את הצעצוע המחבא . ככל שבעל - החיים מפתח יותר , כך הוא יכול ללמד מהר יותר על ידי נסוי וטעיה בהקלעו למצב חדש . בני האדם מצטינים ביכלתם להעביר את נסיונם ממצב אחד - שעליו למדו להגיב בעזרת נסוי וטעיה - למצב דומה אחר . חקוי . בני אדם וחיות מסגלים לחקות יצורים חיים אחרים , ואחרי חזרות אחדות ללמד את דרך פעלתם . כך מלמדים , למשל , דבים ( וגם בני אדם ) לרקד , ואף ללמד לנהג במכונית . מדי פעם מתקנים את השגיאות ובמשך הזמן הן נמנעות . דרך למידה זו חסכונית יותר מקודמתה כי היא מובילה ישר למטרה , ותקוני המדריך מונעים נסיונות מיעים . למידה תצפיתנית . התנהגיות הנלמדות בעקבות צפיה וחקוי התנהגיות מצלחות של אחרים , ולא ישירות מחזוק וענש . לדגמה , חקוי קולו או תנועותיו של זמר מפרסם . בוננות . תפיסה שכלית מהירה של הבעיה הטעונה פתרון או של המצב יממנו יש להחלץ , וכן של דרך הפתירה . דרך למידה זו המסתמכת על נסיונות קודמים , אבל גם על המצאה מקורית שכיחה בעקר אצל קופים ובני אדם . כאשר ילד קטן נעזר לראשונה במקל כדי לקרב אליו צעצוע - אנו אומרים שלהיתה לו בוננות - פתע . בפעם הבאה ידע להגיע לפתרון כזה ודומה לו במהירות . כלומר , השכל סוקר ובודק את התגובות האפשריות ועקב כך לומד התנהגיות חדשות . נך קורה , למשל , במקרים שבהם צריך לקבל החלטה בדבר נחירת מתנה לחבר , למצא פתרון לבעיה חשבונית חדשה , לסכם פרקי למוד או להתכונן למבחנים , וכן כאשר צריך ללמד איך ללמד - למידת דבר מתוך דבר בדרך של הסקת מסקנות מידע קודם כדי ללמד משהו חדש . הלמידה יכל שנודותיה קשורה קשר אמיץ עם הזכרון . אבל בעקר שהזנרון הוא נשר סביל בעקרו , שבעזרתו צוברים ידיעות ושומרים על החויות , הרי שלמידה היא תהליך פעיל הגורם לשנוי בהתנהגותו של אדם . תנאים ללמידה כדי שהלמידה תתקים ותשתמר דרושים תנאים מסימים . תנאי ראשון הוא נכונות ללמידה - כלומר המצאותם של סבה או רצון ללמד . התרגול של נושא הלמידה - כדי שהלמידה לא תשכח , יש לתרגל לעתים מזמנות את מה שנלמד . ( הזכירה והשכחה תלויות אף הן במדה רבה בתרגול . ) תוצאה נעימה או חזוקים חיוביים מיעלים את הלמידה , בעוד שענשים עלולים להרתיע את הלומד . חשובה התאמת הלמידה לרמת הבשלות הגופנית וליכלת של הלומד . אין טעם ללמד ילד לרקד לפני שלמד ללכת . אפן הארגון וההגשה של החמר הנלמד משפיע גם כן על יעילות הלמידה . חמר מענין ובעל משמעות נקלט מהר וטוב יותר . לדגמה , חמר מלולי שיש לו משמעות נלמד מהר יותר מאסף מקרי של מלים . תנאים גופניים ונפשיים משפיעים גם הם על הלמידה . בריאות טובה , מצב רוח טוב , תאורה נכונה , חמר המגש בצורה נאה , תחרותיות , צרך בהשג - כל אלה ואחרים מגבירים את הצרך והרצון בלמידה ומשפרים אותה . נמצא קשר חיובי בין רמת המשכל להרגלי למוד נאותים ולבין הכמות והאיכות של הלמידה . הבנת תהליך הלמידה מראשית ההיסטוריה נסו בני האדם להבין כיצד לומדים . אנשי חנוך ופסיכולוגים פתחו תורות שונות להבנת תהליך הלמידה וקבעו עקרונות ושיטות לשפורי . אחת מהן - תורת הלמידה החברתית - תרמה תרומה חשובה להבנת תהליך הלמידה . תורה זו טוענת כי האדם הוא יצור חברתי ולכן גורמים הקשורים בסביבה , בתנאי המצב ובחברה הם האילוף הוא חלק מתהליך הלמידה של בני אדם ובעלי - חיים . בתמונה - תוכי מאולף רוכב על אופניים להנאת הצופים .

אנציקלופדיה אביב בע"מ


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר