עמוד:68

רודנות חשיבתית על פי המקבל על חוקרי התורשה , יכולים תנאי הסביבה להשפיע על צורתו , התנהגותו וגדלו של צמח או בעל - חיים , אך השפעה זו היא רק על הפרט ואינה מעברת בתורשה לצאצאיו . ליסנקו וחוקרים סוביטיים אחרים האמינו כי הסביבה משפיעה גם על הפרט וגם על צאצאיו , כלומר קובעת גם את התורשה . בארצות מערב אירופה ובארצות - הברית , לעמת זאת , היו מקבלות תאוריות שקבעו , שהסביבה אינה משפיעה ישירות על התורשה . התורה של ליסנקו , שתאמה את הפילוסופיה של המפלגה הקומוניסטית ששלטה אז בברית - המועצות , הפכה בעקבות החלטת הועד המרכזי של המפלגה לתורה המחיבת בכל ספרי המחקר וההוראה . התורות המנגדות נמחקי מספרי הלמוד והמדענים שתמכו בהן לא יכלו להמשיך במחקריהם . בשנות ה - 50 כבר החלו להתפרסם בברית - המועצות התורות המקבלות כיום במדע התורשה , וב - 1965 פטר ליסנקו מראשות המכון לגנטיקה . אולם ב - 25 השנים שבהן עמד בראש המכון , הוא הצליח לדכא מחקרים רבים ולגרם לפגור רב של המדע הסוביטי בענפי הביולוגיה והחקלאות . המקרה של ליסנקו נחשב כאחד המקרים המבהקים שבהם להתערבות פוליטית יש השפעה הרסנית על המדע . ביולוגיה הכלאה הרכבה למרק , ז'ן בפטיסט קומוניזם תורשה ליפי , פיליפו ציר איטלקי מפירנצה , שנחשב לאחד מגדולי הצירים של תקופת הרנסנס . חי בשנים 1406 - 1469 . פיליפו ליפי פעל בשרותה של משפחת מדיצ'י חובבת האמנות , ששמשה כפטרונית לאמנים איטלקיים רבים בתקופת הרנסנס . בני דורו כנו אותו " פרה " - שפרושו האח , הנזיר - משום שבהיותו בן ארבע - עשרה שנים נכנס למנזר . אולם כעבר עשר שנים הרשה ליפי לצאת מן המנזר ולהתמסר לציור . ליפי ציר בעקר תמונות על נושאים דתיים . הפרסקות ( ציורי הקיר ) שלו בקתדרלה של העיר פרטו פרסמו את שמו . הן מצטינות בקויהן העזים ורבי התנועה . סוברים כי הציר הגדול בוטיצ'לי היה תלמידו . יצירותיו שמורות במוזאונים של פירנצה , לונדון , ניו - יורק וערים גדולות אחרות . בנו פיליפינו ליפי , שחי בשנים 1457 - 1504 , היה ציר בזכות עצמו והשלים אחדות מעבודותיו של אביו . הוא עבד עם בוטיצ'לי ואף יצירותיו מצגות במוזאונים הגדולים באיטליה ומחוץ לה . בוטיצ'לי , סנדרו מדיצ'י ציור רנסנס ליפשיץ , אורי ציר ישראלי השולט במגון רחב של טכניקות אמנותיות . בעל קו חזק ורב הבעה . אורי ליפשיץ נולד ב - 1936 בקבוץ גבעת השלושה . הוא למד ציור בקורס קיץ שנמשך חדש אחד בלבד אצל חיים קוה בקבוץ נען , ואת שאר השכלתו האמנותית רכש בעצמו . בתחלת דרכו הוא השפע מקבוצת " אפקים חדשים " וציר בסגנון מפשט , אך בשנות ה - 60 התחיל לגבש את הסגנון שבו הוא נודע כיום . במרכז רב עבודותיו עומדת דמותו של האדם . במקרים רבים הדמות קרועה או מנתקת מסביבתה על ידי קוים עצבניים של מכחול או עפרון . נושא הציור נלקח לרב מצלום שעשה הציר , צלום עתונות , או העתק של ציור קלסי . בעבודתו הוא מתחבט בין המחיבות שלו לנושא שבחר לציר לבין התחושות הפרטיות שלו , ההופכות לחלק מתהליך העבודה ולפעמים משתלטות עליה . נושאי האלימות והמות מסתננים לציוריו לעתים קרובות . בסדרת ציורים מפרסמת מ - 1980 , הוא השתמש דמויותיהם של מריה , מרים ) , בנה התינוק ישו ויוחנן הקדוש , מוארות באור בהיר שמיימי ביצירתו של פיליפו ליפי , הנחשב אחד הבולטים שבאומני תקופת הרנסנס . פרט מיצירתו של פיליפו ליפי , המתאר את הקדוש פיליפו מבצע את אחד מניסיו ומנתץ אליל . הציור מצטיין בצבעוניות חמה , האופיינית לרבות מיצירותיו של ליפי ,

אנציקלופדיה אביב בע"מ


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר