מתוך:  > אביב חדש 10 > לובלין

עמוד:12

זה בזה בזכות קשר מכתבים ; ו " להיות או לא להיות " ( 1942 ) - קומדיה מצחיקה ביותר המתרחשת בתקופה עצובה ביותר - תקופת הכביש הנאצי בורשה שבפולין . גרבו , גרטה דיטריך , מרלן סטיוארט , ג'ימס קולנוע , סרטים לובלין עיר תעשיה חשובה במזרח פולין . היתה מרכז כלכלי ותרבותי בחיי הקהלה היהודית בפולין . פעלו בה חכמי תורה רבים , ובמאה ה - 19 ישבו בה משכילים ופעילי ציונות . במלחמת העולם השניה הוקם בעיר גטו , ובסמוך לעיר נבנה מחנה ההשמדה מידנק , שבו השמדו מרבית יהודי לובלין . לובלין היא מרכז תעשיה ובה מפעלים ליצור מטוסים , מכוניות , מכונות חקלאיות , מוצרי טקסטיל , עור , טבק , משקאות חריפים ועוד . כן משמשת לובלין עיר מחוז ומרכז מנהלי , מסחרי ותרבותי . יש בה שתי אוניברסיטאות , בית - ספר לרפואה , בית - אופרה , תאטרון ומוזאונים . מספר תושביה כ - 220,000 . לובלין היא אחת הערים העתיקות בפולין . בעיר מצויים בנינים רבים ושערים עתיקים מימי הבינים . ממזרח לעיר יש מבצר מהמאה ה - 14 . בתחלת המאה ה - 14 נתן לה מעמד של עיר , והיא היתה לעיר מסחר חשובה . במאות ה - 15 וה - 16 היתה לובלין מרכז כלכלי ותרבותי ולמקום מושב הפרלמנט ( " סים " ) הפולני . במאה ה - 17 התקפה על ידי הקוזקים , השודים והטטרים , ורבה נשרף . בסוף המאה ה - 18 ספחה לובלין לאוסטריה , ובשנת 1815 עברה העיר לשטח שנמסר לרוסיה . מ - 1918 נכללה לובלין בתחום הרפובליקה הפולנית . יהודי לובלין ישוב יהודי היה קים בלובלין עוד במאה ה - 14 . לאחר אחוד פולין וליטא , במחצית השניה של המאה ה - 16 , גדלה קהלת היהודים בעיר והיתה למרכז בעל השפעה על כל הקהלה היהודית בפולין . הוקמו בה בתי - כנסת , ישיבות יבית - דפוס יהודי מפרסם , ויהודים עסקו במסחר וארגנו אגודים של בעלי מלאכה יהודים . ועד ארבע ארצות , המוסד המרכזי של יהדות פולין , היה מתכנס בלובלין בימים שבהם נערכו בה הירידים . בימי גזרות ת"ח ( 1648 ) נרצחו 2,000 יהודים בלובלין בידי כנפיותיו של חמילניצקי , שמרד בשלטון הפולני באוקראינה . למרות עלילות הדם במאה ה - 17 , הרדיפות של הנוצרים ונשול היהודים מבתיהם נשארה הקהלה בלובלין המרכז היהודי הגדול בפולין . בסוף המאה ה - 18 ובמאה ה - 19 היו מחצית מתושבי לובלין יהודים . העיר הישנה , בין החומות , הפכה לגטו חדש , שמרבית התושבים בו היו יהודים . תנועת ה " השכלה " פרחה בלובלין בסוף המאה ה - 19 ובתחלת המאה ה - 20 . בין הסופרים שפעלו בה היו הסופר י"ל פרץ , ומשכילים אחרים בעלי שם . בעיר היתה תנועה ציונית פעילה וכל המפלגות היהודיות היו מיצגות בין בני הקהלה . רבנים מפרסמים ישבו בה ומהם שהתפרסמו ברחבי העולם היהודי . כשפרצה מלחמת העולם השניה ישבו בלובלין כ - 40,000 יהודים . הנאצים כבשוה מיד עם פרץ המלחמה , בספטמבר 1939 , והפכוה למקום רכוז והשמדה . כמעט כל האכלוסיה היהודית שבעיר השמדה . בעיר מצבת אנדרטה לקדושי השואה . גזרות תשח - ת"ט השכלה ועד ארבע ארצות יריד פולין לוגיקה הלוגיקה , או תורת ההגיון , היא ענף בפילוסופיה החוקר את חקי החשיבה ההגיונית ואת התנאים שבהם טעונים הם תקפים אי בטלים מבחינה הגיונית . את תורת הלוגיקה פתח לראשונה הפילוסוף היוני הקדום אריסטו . אריסטו קבע שלכל טענה , כמו למשל " הדלת פתוחה " , יש ערך אמת , שהוא " אמת " או " שקר " . על פי אריסטו , אין אפשרות שלישית : או שהדלת פתוחה , ואז הטענה היא אמתית , או שהיא סגורה , ואז הטענה היא שקרית . אריסטו גם חקר סוגים שונים של טעונים , שאותם כנה בשם סילוגיזמים . לכל טעון כזה יש הנחות ומסקנה , והטעון נחשב לתקף אם המסקנה נובעת באפן הגיוני מן ההנחות שלו . נקדה חשובה היא שטעון יכול להיות תקף גם אם מסקנתו שקרית , ולהפך - הוא יכול להיות בטל גם אם מסקנתו אמתית . דגמה לטעון תקף מסוג סילוגיזם היא : הנחה ראשונה : " כל החיות הן בעלות קרנים " . הנחה שניה : " בני אדם הם חיות " . מסקנה : " בני אדם הם בעלי קרנים " . ברור שהמסקנה הנובעת מטעון זה אינה אמתית , אולם מבחינה לוגית הטעון תקף משום שאלו היו הנחותיו אמתיות , היתה בהכרח גם המסקנה מהן אמתית . לעמת זאת , דגמה לטעון שאינו תקף היא : מראה הרובע היהודי בלובלין במאה ה - 17 ( דיורמה המוצגת במוזיאון בית התפוצות ) . בלובלין , עיר של תעשייה ומסחר , נהגו נציגי " ועד ארבע הארצות " - הגוף המייצג של יהודי פולין - להתכנס בימים שבהם נערכו בה ירידים .

אנציקלופדיה אביב בע"מ


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר