עמוד:155

תשובות לשאלות בפרק : 2 מים ( המופיעות בעמ' ( 36-35 - א . המיתוס הכנעני מתאר את המלחמה של האל בעל עם הים וחבריו ובהם התנינים הגדולים - מפלצות הים הקדמוניות . בבראשית א 21 , מסופר כי אלוהים ברא את התנינים הגדולים ואת כל חיות המים . התנינים הגדולים הם בעל החיים היחיד הנזכר בשמו בסיפור הבריאה שבפרק א . ציון העובדה שאלוהים ברא את כל חיות המים ובמיוחד את התנינים , יכול להתפרש כוויכוח של הטקסט המקראי עם המיתוס הכנעני . על-פי התיאור שבבראשית - לא זו בלבד שהאל לא נלחם בתנינים אלא הוא ברא אותם בדיוק כפי שהוא ברא יצורים 'רגילים' בטבע . ב . בישעיהו כז 1 , מתוארת מלחמה פיזית שאלוהים נלחם בעזרת חרב בלווייתן נחש בריח , בלווייתן נחש עקלתון ובתניניס . ההתמודדות של פרק זה עם המיתוס אינה סמויה כמו בפרק א בספר בראשית . בפרק זה הנביא מאמץ את התמונה המיתית של מלחמה של האל במפלצת ים . אלא שבפסוק זה ההתמודדות בין האל למפלצת הקדמונית אינה התמודדות בין שווים כמו במיתוס , וברור שה' מנצח את אויביו ללא קושי . . 2 א . איזכורי המים בפסוקים - : 13-1 פסוק - 6 הבדלה בין מים למים . - פסוק - 9 היקוות המים במקום אחד . ב . המים המתוארים כיסוד מורד במיתוסים של עמי המזרח הקדום , נתונים לשליטה מוחלטת של האל בסיפור הבריאה המקראי . הוא מחלק אותם ומרכז אותם כרצונו . . 3 בשני המקורות בריאת העולם מתוארת כמעשה של בנייה : בישעיהו מ האל מתואר כמי שמודד את כמות המים שבעולם - "מי מדד בשעלו מים " ( פסי ( 12 ואת השמים " - ושמים -T בזרת - : ? : תכן •• י " ( שם , ( ושוקל י את היבשה " - ושקל ' - T בפלס v - הרים T וגבעות T : ב מאזנים y "? T : ( שם . ( באיוב לח האל קובע את מידות הארץ : "מי שם ממדיה כי תךע או מי נטה עליה קו " ( פסי ( 5 הארץ מתוארת כמבנה עם יסודות ואבן פינה : "על מה אדניה הטבעו או מי ירה אבן פנתה A " . א . אפשר לפרש את דברי ה' "מגשה אדם בצלמנו כךמיתנו" כפנייה למלאכים ובהתייעצות בהם לפני בריאת האדם . ב . על-פי פירוש רש " י ה י התייעץ עם המלאכים בזמן הבריאה , ואילו על-פי ישעיה מ 13 , הוא לא התייעץ עם איש לפני הבריאה - "מי תכן את רוח ה ' ואיש עצתו יוךיענו . 5 " . א . האירוע האחד - המלחמה הקדמונית של ה ' בים : "הלוא את היא המחצבת רהב מחוללת תנין " ( פס' . ( 9 האירוע השני - בקיעת ים סוף בעת יציאת מצרים : "השמה מעמקי ים דרך לעבר גאולים" ( פס ' . ( 10 ב . הנביא מאמץ את המיתוס , אולם הוא קושר אותו למורשת ההיסטורית הלאומית ובכך הופך אותו לחלק מהמסורת הלאומית . . 6 פס ' - 14 תכלית החציר - למאכל הבהמה . פס' - 14 תכלית העשב - למאכל האדם ( לאחר עיבוד ללחם . ( פס ' - 15 תכלית היין - לשמח לבב אנוש . פס י - 16 תכלית הברוש - להיות מקום קינון משיית קנים ! לחסידה . פס ' - 19 תכלית הירח - לקביעת מועדים ( זמנים . ( פסי - 22-19 תכלית השמש - לקבוע סדרי עולם : מתי החיות חוזרות למאורתן , מתי האדם יוצא לעבודתו ומתי הוא חוזר . פירוט מרכיבי הבריאה ותכליתם מסביר את ההיגיון ואת הסדר של בריאת העולם . תיאור הבריאה מסביר לאדם כי לכל דבר יש סיבה וכי שום דבר בעולם לא נברא ללא תכלית . . 7 התמודדות עם מיתוסים : א . בפסוקים אלה יש התמודדות עם מיתוס על עצמאות הים ופמלייתו ועם כוחו העצמאי של הלווייתן . פירוט על כך ראו עמ י 29-24 בספר . ב . דרכו של מחבר המזמור להתמודד עם המיתוסים היא 'לשעבד ' אותם לאלוהים . כלומר , להבהיר כי אלוהים הוא זה שיצר את הדמויות אשר במיתוסים אחרים מוצגות כמתחרות לאלוהים . טיפים ונקודות למחשבה כאשר מופיע בטקסס המקראי פרט י חשוד ' ( כמו התנינים במקרה שלפנינו , ( אשר מעורר את השאלה מדוע מדגישים אותו - אחת התשובות האפשריות היא שיש בו התמודדות עם סיפור שאינו מופיע בתנ " ך . עוד על התמודדות המקרא עם המיתוסים של עמי המזרח הקדום ראו עמ י . 29-24

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר