עמוד:154

. III תשובות לשאלות ההכנה לבגרות * תשובות לשאלות בפרק : 1 בריאה ( המופיעות בעמ' ( 18 . 1 ראיות לכך שהבריאה היא מעשה שיטתי : -הפרק נפתח במילה 'בראשית' - כלומר ציון של תחילת זמן , תחילתו של תהליך . -חלוקת הבריאה לימים על-פי סדר הגיוני : הבריאה מתחילה בהפרדה ובחלוקה בתוך התוהו ובוהו ; לאחר מכן נבנות התשתיות - מקורות המים , היבשה והצמחייה ; ולאחר מכן החיות והאדם . - הבריאה מחולקת לימים המנויים במספרים ומבטאים סדר הדרגתי - אחד , שני , שלישי וכוי . . 2 א . בריאת האור מצוינת בפסוקים אלה בשני מקומות . בפסוק : 3 "ויהי אור . " ואילו בפסוקים 16-14 נבראים המאורות לממשלת היום ולממשלת הלילה . ב . הקושי : נראה כי יש כפילות בתיאור בריאת האור - האור נברא גם ביום הראשון וגם ביום הרביעי . הסברים אפשריים : -בתחילת הפרק , האור והחושך הם מושגים מופשטים . בתהליך הבריאה כולו יש תהליך של מעבר ממופשט לקונקרטי , למושג מוחשי . כך גם האור עובר שינוי ממושג מופשט , חסר צורה , למושגים מוחשיים , מוכרים - שמש , ירח וכוכבים . " - ויהי מארת - מיום ראשון נבראו וברביעי צו ה עליהם להתלות ברקיע" כלומר , לפי רש " י עשה ה' שתי פעולות שונות . ביום הראשון הוא ברא את המאורות , ואילו ביום הרביעי הוא מיקם אותם במקומם . מכאן שאלה הן שתי פעולות שונות ואין כאן כלל חזרה או כפילות . . 3 א . יש כמה סתירות בין שני סיפורי הבריאה - הסיפור שבפרק א וזה שבפרק נ - .- בפרק א האדם נברא ביום השישי - כמעט אחרון , לפני השבת . בפרק ב האדם נברא ראשון ולאחריו גן העדן . - בפרק א האדם והאישה נבראים באותו הזמן ( פס' . ( 27 בפרק ב האדם נברא ראשון ( פס' ( 7 והאישה הרבה אחריו ( פס ' - . ( 22 בפרק א הצמחייה נבראת לפני בריאת האדם . בפרק ב הצמחייה נבראת לאחר בריאת האדם . - בפרק א יכולת ההולדה מצוינת כחלק מובנה כבריאת האדם . בפרק ב יכולת ההולדה מצוינת רק לאחר גילוי חטאם של אדם וחוה . ב . יש להדגיש שתיים מהסתירות האלה : - בסיפור הבריאה שבפרק א אלוהים בורא את העולם , ואילו בפרק ב מתואר סיפור בריאת האדם בגן העדן , לא בעולם . רק בסוף הסיפור , עם הגירוש , מצוין העולם - האדמה שהאדם מסולק אליה . - בסיפור הבריאה שבפרק א האדם נברא בצלם אלוהים , ואילו בסיפור שבפרק ב הוא נברא עפר מהאדמה . - בסיפור הבריאה שבפרק א האדם והאישה נמצאים במעמד שווה - הם נבראים יחד . בפרק ב , לעומת זאת , האדם נברא ראשון והאישה נבראת אחריו , מתוכו , במטרה למלא צרכים שלו . - תפקיד האדם בסיפור הבריאה שבפרק א 28 , הוא לפרות ולךבות ולשלוט בעולם . לעומת זאת בפרק ב 15 , תפקיד האדם הוא להיות בגן העדן " , לעבדה ולשמרה . " ג . דרכים ליישוב הסתירה : - על-פי ביקורת המקרא ( עיינו עמ י 14-13 בספר - . ( בעזרת גישות מודרניות שאינן ביקורתיות במובהק ( עיינו עמ' - . ( 17-16 באמצעות גישות מסורתיות ( עיינו עמ ' . ( 15 טיפים ונקודות למחשבה שימו לב : המאורות הגדולים - הירח והשמש - לא מופיעים בשמותיהם בפסוקים אלה . הם מכונים ' המאור הגדול' ו ' המאור הק 0 ון . ' יש הסבורים שהם מכונים כך כחלק ממאבק בפולחנים זרים שבהם השמש והירח ; ח אלים . אחת הדרכים של פרשנים להתמודד עם חזרות וכפילויות של אירועים הנראים דומים והחזרה עליהם נראית מיותרת , היא להגדיר את הדברים כדברים שונים . ( או כמו שאומרים : "זה בכלל לא אותו הדבר ! בוא אני אסביר לך ('' ... גם אם אינכם מכירים פירוש לקושי המוצג לפניכם , אתם יכולים לנסות ולהציע הסבר שלכם . בדרך כלל הסברים הגיוניים מתקבלים בתשובות לגיטימיות במבחן . טיפים ונקודות למחשבה יש הבדלים רבים מאוד בין שני הסיפורים . לעתים נדמה כי השונה רב על הדומה . גם אם ערכתם בכיתה השוואה יסודית בין הסיפורים , שימו לב לשאלה ( כאן או בבחינת הבגרות ) ולאזכור של מספר ההבדלים הנדרשים . בחרו בהבדלים שהם המהותיים לדעתכם , ואל תבזבזו זמן בכתיבה על מה שלא נשאלתם . * התשובות לשאלות כתובות בראשי פרקים בלבד . בבחינת הבגרות עליכם להציג תשובות מלאות ומפורטות .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר