עמוד:148

נספח ד : הכנה לבחינת הבגרות - הצעד החמישי כל אחד מפרקיו של הספר מסתיים בנספח הכנה לבגרות ובו ארבעה מתוך חמשת הצעדים שאתם צריכים לבצע כדי להיות מוכנים לבחינת הבגרות . אם מילאתם אחר ההוראות בנספחים אלה , אתם מוכנים לצעד החמישי המסכם . בשלב הזה אתם מוזמנים : ? לקרוא את סעיף העצות שלפניכם . ? לענות על שאלות התרגול המסכם שבעמ י . 153 ? לבדוק את התשובות לשאלות התרגול המסכם בעזרת התשובות שבעמ י . 165-163 I מועילות הנושא 'עלילות הראשית ' מהווה כחמישית מבחינת הבגרות במקרא . בעמודים הבאים תוכלו למצוא מבחר עצות שיעזרו לכם להתכונן לבחינה . לפני שניגשים לבחינת הבגרות חשוב לדעת במה להתמקד מתוך שלל הפרשנויות ושפע המידע . במה נבחנים בבחינת הבגרות במקרא ! את התחומים שהבחינה עוסקת בהם אפשר לחלק לשני חלקים : ? ידע ? מיומנויות מקרא א . ידע הידע הנדרש לקראת הבחינה בחלק העוסק בעלילות הראשית כולל את פרקי המקרא המוגדרים בתכנית הלימודים , וכן מושגים , פרשנויות בולטות ורעיונות מרכזיים . המקורות שיש להכיר במסגרת הנושא 'עלילות הראשית , ' הם : ? פרקים מן המקרא - בראשית א-ה בקריאה מעמיקה - בראשית ו-ט בקריאה מעמיקה פחות - בראשית יא 9-1 בקריאה מעמיקה פרקים אלה כוללים את עלילות הראשית הגדולות שבספר בראשית - סיפור הבריאה , סיפור האכילה בגן העדן , קין והבל , המבול ומגדל בבל . לצד פרקים אלה , התכנית דורשת להכיר כמה מהאיזכורים של הבריאה בספרי מקרא נוספים : - ישעיה מ - 14-12 , תהילים קד - איוב לח - 13-1 , יחזקאל לא - 11-1 , ישעיה כז - 1 , תהילים עד - 15-13 , איוב ז . 12 , תכנית הלימודים דורשת גם היכרות עם מיתוסים של עמי המזרח הקדום : במיתוס הבריאה הבבלי 'אנומה אליש ' נדרש ללמוד את : - שורות 9-1 בלוח הראשון - שורות 140-129 ; 104-93 בלוח הרביעי - שורות 34-29 ; 8-5 בלוח השישי . במיתוס 'עלילות גלגמש ' נדרש ללמוד את : - שורות 204-1 בלוח ה . 11- המקורות האלה מופיעים במרוכז בעמ י 142-138 בספר . בנוסף יש ניתוח של 'אנומה אליש ' בעמ י 22-20 וניתוח של ' עלילות גלגמש' בעמ י . 117-107 רעיונות מרכזיים תכנית הלימודים מנחה את הלומדים לעסוק בניתוח ספרותי - רעיוני ולשוני - של פרקים אלה , ולבחון את היחסים בין סיפורי הראשית המקראיים ובין המיתוסים האזוריים . נושאים אלה טופלו בהרחבה בפרקיו של ספר זה והם באים לידי ביטוי בשאלות התרגול . מושגים תכנית הלימודים במקרא דורשת מהתלמיד להכיר כמה מושגים מרכזיים . אפשר לקרוא על מושגים אלה בנספח המושגים שבעמי . 147-143 המושגים הדרושים לבחינת הבגרות מסומנים ב . * - ב . מיומנויות מקרא מיומנויות המקרא אינן ידע מוגדר של טקסט מסוים אלא הן אוסף של כלים ואסטרטגיות שאתם משתמשים בהם כאשר אתם קוראים טקסט מקראי . הבחינה נערכת כשלפני הנבחנים ספר תנ " ך מלא פתוח והם נדרשים להראות באיזו מידה הם מסוגלים להתמודד עם הטקסט בכוחות עצמם , גם כאשר מדובר בפרקים שלא נלמדו קודם לכן . לפניכם כמה מהאסטרטגיות האלה . איך קוראים בתנ " ך ? ליד שולחן הכתיבה כשחוזרים מבית הספר ! לפני השינה , במיטה , כמו ספר טובל עם מחברת ריקה ליד , לרשום הערות ? עם מחברת סיכומים , ספר לימוד ליד , כדי לבדוק אם מה שכתוב בספר אכן נכון ? בים , בין הפירות לבין קרם השיזוף ? באוטובוס , בדרך למבחן בבית הספר ? כל אחד ואחת עם הסגנון האישי שלו . על כל פנים , מומלץ לקרוא בתנ"ך עצמו . מומלץ ליד שולחן , ולא להסתפק במחברת סיכומים מתחילת השנה או בציטוטים החלקיים שספר הלימוד מביא . זאת מכמה סיבות : ? פעמים רבות יש שימוש בקטעים ממקומות שונים בתנ"ך , לא רק מהפרק הנלמד , וכדאי לתרגל את הקריאה בתנ " ך עצמו ללא 'תיווך ' של מקורות אחרים . ? בדרך כלל , המבחנים מתנהלים עם ספר תנ " ך פתוח . כדאי להתחיל 'להתיידד ' עם הספר זמן רב לפני המבחן , כדי שלא תופתעו ברגע האמת . ? כדאי לדפדף בספר התנ " ך - ייתכן שתגלו בו דברים מעניינים לפני ואחרי הפרק המסוים שאותו אתם לומדים . ? כדאי להכיר את סדר הספרים בתנ"ך . היכרות עם סדר הספרים תקל על הדפדוף בתנ " ך בכלל , ובשעת המבחן בפרט .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר