עמוד:118

מבול של מבולים סיפורים על מבול , בשינויים כאלה ואחרים , יש לא רק כמקרא . בתרבויות שונות יש בזיכרון הקיבוצי סיפור על מאורע המבול : במסופוטמיה קיים סיפור כזה מלפני 3 , 500 שנה ויותר , וסיפורים דומים יש גם במיתולוגיות אחרות - ההודית , הסינית , האוסטרלית האינדיאנית ועוד . הממצאים הארכאולוגיים והגאולוגיים אינם מלמדים על תופעת המבול - מים שהכחידו את כל החי . מדוע , אם כן , תרבויות רבות כל כך מספרות על תופעת המבול אף כי נראה שאין לכן רקע היסטורי במציאותן איך אפשר להסביר את העובדה שבמקומות רבים ורחוקים כל כך זה מזה מספרים סיפור דומה כל כך ? מה יש בסיפור הזה שמושך כל כך את בני האדם בעולם ? פירוש פסיכולוגי לסיפור המבול נראה כי סיפור המבול הוא אחד מאותם סיפורים רבי עוצמה וחסינים מפני פגעי הזמן , משום שיש להם הכוח לעצב את חיינו ולתת להם פשר , ולהעניק לנו השראה . המיתוסים - ובהם המבול - הם ניסיונות ברוכי דמיון לפתור את תעלומות החיים והיקום . אלה הם סיפורים המבקשים להסביר את מוצא העולם ואת מקור החברה האנושית ותרבותה . יש שהמיתוס לא רק מתאר איך ומדוע התרחש אירוע אלא אף מעניק לו משמעות . זיגמונד פרויד , מאבות הפסיכולוגיה המודרנית , טען שהמיתוסים פורטים על נימים בנפש האדם ובאישיותו . תלמידו ולימים יריבו , קארל יונג , טען שהמיתוסים שואבים את כוחם המסתורי מגיבוריהם - 'ארכיטיפים' בעלי השפעה מרובה על נפש האדם ' ; הזקן החכם , ' ' האם הגדולה . ' לפי יונג דמויות אלה שייכות ל'לא-מודע' הקיבוצי , המשותף לכל בני האנוש . כיצד אפשר לפרש את סיפור המבול כפונה אל תהליכי הנפש וצרכיה ! המבול הוא הצפה , פריצת כל גבול . אולי פריצת גבולות של דחפים - "שיחת כל בשר דרכו , " כפי שמתואר במקרא . אפילו הגבול בין שמים לארץ נפרץ , ודחפיהם של בני האלוהים גרמו לחציית תחומים בין האלוהי לאנושי . ואולי המבול הוא הצפה של מצבי רוח בלתי נשלטים , דיכאונות , התרוממות רוח , חרדות ועוד . כולנו מכירים מצבים כאלה . נח הוא האב-טיפוס של הגיבור הנאבק במבולי ההצפה . כאשר הדחפים והיצרים לבדם מנחים את האדם בלא ריסון וויסות של ערכים אנושיים-רוחניים , הרוע מתחיל לשלוט בעולם " ) ו יךא יהוה כי רבה ך עת האךם בארץ ... ותשחת הארץ לפני האלהים ותמלא הארץ . { "vr 2 r \ זו האנושות ששקעה בחיי היצר והוצפה על ידיהם בהצפה מבולית אשר יש לשים לה גבול . הגבול הראשון מישם על ידי ההתכנסות אל תוך תיבה סגורה ומגופרת היטב - התכנסות זאת היא אולי המאפשרת להציב גבולות לתהום הדחפים האנושיים . גבול נוסף הוא כללי החוק והמוסר הראשונים שהוצבו לאדם אחרי המבול . משרוסנו היצרים והוצבו גבולות , מתרחש שינוי . הנפש יכולה לקבל את קיומו של הרוע כחלק ממחזוריות הקיום " ) כי יצר לב האןם רע מנץךיו ולא אסף עוד את כל חי > הכות כ ^ שר עשיתי.- עד כל ימי הארץ זרע וקציר וקר וחם וקיץ וחרף ןיום ולילה לא ישב י תו . (" יש הטוענים שאחת מתכליות מיתוס המבול היא קבלת הרע כחלק מקיומנו הנפשי , בתנאי שיסודות ערכיים מווסתים אותו וקול פנימי רוחני מנחה אותו . על פי הפירוש הפסיכולוגי הזה נראה כי עוצמתו של מיתוס המבול הוא בתיאור תהליך של התחדשות פנימית , של הרס ואובדן של הדפוסים הישנים לקראת התהוות חדשה . וזיגמונד פרויד - ראו עמ י i . 146 קארל גוסטב יו 1 ג - ראו עמ י . 1 44

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר