עמוד:117

קראו את סיפור המבול מפרק ו פסוק 5 ועד פרק ט פסוק . 29 נח קיבל מאלוהים מסר על כוונתו להשמיד את כל היקום . מה ענה נרו לה ' ל מה הייתה תגובתו ? איך יכלה תגובתו לגרום לפרשנים לפקפק בצדיקותו ? היעזרו בסיפור דומה בבראשית יח . 32-17 , עיינו בבראשית ח , 14-13 , ובשורות 138-132 בלוח יא של 'עלילות גלגמש : ' הים נרגע , הסערה שבכה , והמבול נגמר . כשהבטתי ביום , שררה דומייה . האנושות כולה הפכה לעפר . המרחב השטוף היה שטוח כמו גג . פתחתי חלון ואוויר יבש נפל ליד אפי . כרעתי , ישבתי ובכיתי . ליד אפי זרמו דמעותיי . ( עלילות גלגמש , לוח יא , שורות ( 138-132 א . במה שונה תיאור הסיום של המבול בשני הקטעים ? ב . כיצד שוני זה מחזק את הביקורת על נחל לסיכום : השוואת סיפור המבול שבמקרא לעלילות גלגמש יכולה לחדד את המאפיינים המוסריים של כל אחד מהסיפורים : - בשני הסיפורים בולטת ההתנהגות האנוכית של גיבור הסיפור - בשני הסיפורים הגיבור מקבל את כשורת המבול בלא כל הסתייגות , ובלי ניסיון לשנות את רוע הגזרה . שני הגיבורים בונים לעצמם את ספינת המפלט שלהם בלי לדאוג לגורל חבריהם . מגדיל לעשות את-נפשתם : הוא נעזר בחבריו כדי לבנות את הספינה תוך שהוא מרמה אותם . - נח אינו מביע שום רגשות בנוגע להשמדת החי בעולם . בעצם הוא שותק כל הזמן ומציית לאלוהים ציות עיוור . את-נפשתם , לעומתו , בוכה למראה ההרס הגדול . - אפשר לומר שאלוהים נכשל בבריאת העולם והוא מעניש בכישלונו את בני האדם . - בסיפור המקראי בולט המניע המוסרי של האל להשמיד את העולם - "מלאה הארץ חמס " . בני האדם פוגעים זה בזה . בסיפור גלגמש אין הסבר להחלטת האלים . ובמיתוס אתך-חסס המניע הוא הרעש שבני האדם מקימים : הרעש מפריע את שנת האלים והם מחליטים להחריב את העולם . " זה נרו בתוך התיבה 'והיונה עליו נהה , "' ציור מתוך כתב יד יהודי המכונה ספר המכלול של לונדון / צפון מזרח צרפת 1 280 , בקירוב

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר