עמוד:114

אלוהים יכול להתחרט ? £ משה גרנות , איש חינוך בן זמננו , כתב על החלטת ה' להביא מבול לעולם : " האל טסה לעשות רנר-מה . הוא לא ידע מראש מה יצא לו מהמעשה שהוא עמד לעשות , ולאחר מעשה הוא לא מרוצה , הוא מצטער , ורוצה להחזיר את הגלגל אחורנית . זאת דמותו של האל הנעלה , זה שבמאמרו יכול לברוא את העולם המדהים במורכבותו , ולהנהיגו בדרך הצדק והאמת /? הרי פה מתואר אל 'חסר חוט שדרה' לחלוטין " ... ( מפרי עץ הדעת , עמ ' ( 36 א . עיינו בבראשית ו . 8-5 , על מה מבסס גרנות את טענתו ? ב . עיינו בבמדבר כג , 19 וביונה ג . 10 במדבר כג -. 19 , יונה ג : 10 , במה פסוקים אלה מחזקים את הציפייה שהאל לא יתחרט . איך נסביר את הקושי התאולוגי שהאל הכל-יכול מתחרט ? בקטע הקודם תיאר גרנות את ה , ' הניחם על בריאת האנושות , כאל 'חסר חוט שדרה ' לחלוטין , והוסיף : " מהאל לא היינו מצפים שייתקל בהפתעות ואכזבות , היינו מצפים לקצת יותר ראיית הנולד " ! נראה שאפשר למצוא בספרי המקרא ביטוי לכך שסתירה זאת היא חלק ממאפייני האל . האל הוא כל-יכול ואינו חוזר בו מהחלטותיו , ואף על פי כן לפעמים הוא משנה את דעתו . £ עיינו בשמואל א טו . 35-29 , כיצד באות לידי ביטוי בקטע זה שתי ההשקפות : גם ההשקפה שהאל אינו מתחרט כבן אנוש , וגם ההשקפה שהוא משנה בכל זאת את דעתו ? כיצד אפשר להסביר את שני הפנים האלה בדמות האל ! ואולי אין צורך בהסבר , משום שמעצבי המקרא לא ראו בשינוי דעתו של האל ובחרטותיו ביטויים לחולשה . אמנם אלוהים אינו בן אדם ; הוא אינו פועל על פי גחמות , אולם הוא נתן לאדם חופש בחירה ופעולה נרחב , ומכיוון שהאדם הוא שבוחר , לפעמים בחירותיו מאכזבות את אלוהים וגורמות לו לשנות את החלטותיו . לאחר אירוע האכילה מפרי עץ הדעת הבין ה' שהאדם סקרן ומשום כך אינו יכול לחיות בגן עדן . לפני המבול הבין אלוהים עוד על האדם שברא : ייתכן שבריאת אדם בצלמו הביאה את האל לחשוב כי האדם שברא דומה לו בכך שכל המערכות ביקום תלויות בו . עתה מגלה האל שתי תגליות נוספות על האדם : האדם , אף שנברא בצלם אלוהים הוא שונה מן האלוהים , ולכן לא כל הבריאה היא של האדם ולא ייתכן כי תהיה תלויה בהתנהגותו עד כדי הכחדה . דרך הבנת המגבלות של האדם , אלוהים מבין שעליו להגביל את עצמו .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר