עמוד:112

במה מתבטאת ב ' עלילות גלגמש' ( בשורות ( 181-172 תפיסה שונה מהתפיסה המקראית ? אנלל ראה את הספינה וחרה אפו ; התמלא בכעס על האלים האגג " : ' איזה מין חי נמלט ? לא היה על אף אדם לחיות בחורבן ' ! ננךת" פתח פיו ודיבר , אמר אל אנלל הגיבור : מי מעצב תכנית בלא אא ? היות ואא אחראי לכל מבצע ' . אא פתח פיו ודיבר , אמר לאנלל הגיבור : ' הרי אתה , הגיבור , יועץ האלים - איך יכולת להביא מבול מבלי לחשוב ... ? ( עלילות גלגמש , לוח יא , שורות ( 181-172 א . עיינו כבראשית ח , 4-1 , וב י עלילות גלגמש / שורות : 116-114 אף האלים פחדו מן המבול ; הם נסוגו ועלו למרומי השמים . האלים רבצו בחוץ כמו כלבים מתכווצים . ( שם , שורות ( 116-114 הסבירו במה שונה תפיסת האל בבראשית מתפיסת האל ב ' עלילות גלגמש . ' ב . עיינו בבראשית ח , 21-20 , וב ' עלילות גלגמש , ' שורות : 161-160 האלים הריחו את הריח ; האלים הריחו את הריח הניחוחי . האלים התאספו סביב המקריב כמו זבובים . ( שם , שורות ( 161-160 יש הטוענים שהסיפור שבבראשית ח , 21-20 , הוא עידון של המתואר ב ' עלילות גלגמש . ' בססו טענה זאת על שני המקורות . מלבד ההבדלים התאולתיים העמוקים בין שתי היצירות , יש ביניהן הבדלים גדולים גם באשר לרגשותיהן של הדמויות . אנו יודעים על הרגשות של הדמויות בסיפור גלגמש הרבה יותר משאנו יודעים על הרגשות של הדמויות בסיפור נרו . בסיפור המבול שבפרקים ו-ט בספר בראשית יש 97 פסוקים , ואילו בחלק המרכזי של לוח יא של עלילות גלגמש , העוסק במפגשו של גלגמש עם את-נפשתם , יש כמעט 300 שורות . המיתוס המסופוטמי נדיב במילים ובתיאורים . האריכות המאפיינת את הסיפור המסופוטמי מאפשרת לקורא , בין השאר , להציץ לעולם הרגשות והמחשבות של הגיבורים . בסוף פרק ז ובתחילת פרק ח מסופר על יציאתו של נח עם משפחתו מן התיבה . בסיפור לא מתואר דבר על תחושותיו של נח באותה שעה אל מול המראות של העולם הגווע . לעומת זאת בסיפור המבול המסופוטמי יש גם תיאור מרגש של תגובותיו של את-נפק \ תם : הים נרגע , הסערה שככה , והמבול נגמר . כשהבטתי ביום , שררה דומייה . האנושות כולה הפכה לעפר . המרחב השטוף היה שטוח כמו גג . פתחתי חלון ואוויר יבש נפל ליד אפי . כרעתי , ישבתי ובכיתי . ליד אפי זרמו דמעות . " ( שם , שורות ( 138-132 ? האגג ( י ) - קבוצת אלים גבוהים , בכירים . ? ננךת - בנו של אנלל , אל לוחם .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר