עמוד:110

עלילות גלגמש וסיפור המבול שבמקרא ברור שיש דמיון רב בין קורותיו של נח לבין קורותיו של את-נפשתם . יש הרבה מן המשותף בין לוח יא של 'עלילות גלגמש' לבין סיפור המבול שבמקרא . מלבד בתוכן יש דמיון גם במונחים ובביטויים רבים הנזכרים בשני הסיפורים . למשל , המונח 'כופר ' נזכר במקרא במשמעות של חומר לאיטום בסיפור המבול : "וכפךת אתה מבןת ומחוץ בכפר" ( בראשית ו , . ( 14 אותה מילה ממש - kappuru - כתובה בשורה 65 בלוח יא של 'עלילות גלגמש . ' £ בטבלה שלפניכם נאספו נקודות דמיון נוספות בין סיפור המבול הישראלי לבין הסיפור האכדי . עיינו בסיפור המבול המקראי שבבראשית ו-ח , העתיקו את הטבלה והשלימו אותה . ? האל שמש - שמש הוא אל השמש . הסימן שקובע האל הוא ירידה של עוגות והיסה מהשמים . בשורות הקודמות מי שקבע את הםימן הזה היה אא , מיסיבו של את-נפשתם . " תכן שהסיפור שלפנינו מורכב משני רבדים שונים , שבאחד מהם האל המסייע הוא אא ובאחר האל המסייע הוא שמש . גלגסש , סלך שומרי שמלך בעיר אור , הפך ברבות השנים לדמות אגדית שנרקמו סביבה מיתוסים שונים , מיתוס ' עלילות גלגמש' כולל כסה מהסיפורים שנרקמו סביבו , ובהם סיפורי גבורה . הפסל שבתמונה מתאר גיבור ואריה תרות זרועו מארמון סרגון השני , סלך אשור 705-722 ) לפנה"ס . ( יש הסבורים כי גיבור זה הוא גלגמש

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר