עמוד:105

תחילתו של ספר בראשית הוא סיפור של כישלונות . האל בורא אדם והוא רוצה שיחיה בגן העדן שברא בשבילו , אולם חוה ואדם אינם ממלאים אחר הצו האלוהי - הם אוכלים מפרי עץ הדעת ומגורשים מגן העדן . עתה נידון האדם לעבוד אדמה שתקשה עליו להוציא ממנה לחם . בנם של אדם וחוה , קין , רוצח את אחיו . גם לו האדמה לא תוסיף לתת את כוחה . המשך האנושות ממשיך גם הוא לאכזב : עשרה דורות לאחר בריאת האדם - הארץ מלאה חמס וכל בשר משחית את דרכו , וקללת האדמה והאדם הופכת נמרצת וקשה מאוד באמצעות המבול . גם הדורות שלאחר נח מאכזבים : הן סיפור גילוי ערוותו של נח על ידי חם וקללת כנען , והן סיפור מגדל בבל , מעידים על כך . סיפור המבול ממוקם בין שני סיפורים שיש דמיון ביניהם : סיפור בני האלוהים ובנות האדם ( ו ( 4-1 , וסיפור גילוי ערוותו של נרו ( ט . ( 27-21 , ייתכן כי המסר במיקומו של סיפור המבול בין שני הסיפורים האלה הוא שלמעשה האנושות לא השתנתה . לא די באדם צדיק ( במידה זו או אחרת , ( בברכת אלוהים ובכמה חוקים כדי לקיים אנושות שלא תחזור ותחטא . משום כך , אולי , חוזר אלוהים ובוחר אב נוסף שיהיה מורה הדרך לאנושות - בפרק יב הוא בוחר באברהם . אך הניסיון של אברהם שונה מזה של נח , קודם כל מפני שייעודו אחר - אברהם לא יועד להיות אבי האנושות כולה אלא אבי משפחה שתצמח ותהיה לעם . ותפקידו של העם הזה יהיה להורות את הדרך לשאר האנושות . עיינו בבראשית יב , A בשמות יט ; 6-5 , בישעיה ב . 4-1 , בראשית יב : 3-2 , שמות יט : 6-5 , ישעיהו ב : 4-1 , א . כיצד אפשר ללמוד על ייעוד זה של משפחת אברהם מבראשית יב , 3-2 , ומשמות יט ! 6-5 , ב . כדי שהעם הזה יוכל למלא את ייעודו הוא יתחייב למלא ארור חוקים מחמירים מיוחדים לו , שבעתיד לבוא יקיימו אותם כל בני האדם . ייתכן שתפקידו של

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר