עמוד:94

ההסברים למהות האות מגוונים . אולם גם אם לא נתחייב להסבר מסוים , אפשר לראות במתן האות לקין מסר לקין ולאדם בכלל . קאסוטו כתב בפירושו לספר בראשית : " הוראה מיוחדת לעסקות אלה , המהוות את עיקר החידוש שהן באות ללמד , והיא מחאה נגד המנהג של נקמת הדם ... מתיירא היה קין מפני נקמת הדם ... מכיוון שגל באי העולם , גם הנולדים כבר וגם העתידים להיולד , היו קרוביו של הנרצח וגואליו,- ח : הציל אותו מידם ודן אותו בגלות . נקמת הדם אינה רצויה בעיני ה " . ' ( מ " ד קאסוטו , פירוש על ספר בראשית - מאדם עד נח , עמ י ( 123 חוקרת הספרות חמוטל בר יוסף מציגה כיוון קרוב לזה של קאסוטו להבנת הסיפור כולו . לדעתה בסיפור קין והבל ה' מלמד את קין ( ואת בני האדם בכלל ) איך לעדן תגובות רגשיות חזקות . בעולם העתיק הייתה הנקמה לגיטימית , ולא זו בלבד אלא שלפעמים היא נחשבה לערך . סיפורו של קין מסתיים בסיפורו של למך ( בראשית ד . ( 24-23 , בשניהם יש אותו המוטיב - בשני הסיפורים מסורטט אותו קו של רגשיות אלימה המביאה לרצח . התגובה של ה' על מעשי הרצח מציגה חלופה לנקמת הדם . מטרתה של החלופה הזאת לא רק לשכך את זעמו של הנוקם , אלא לחנך את החברה לדרך פעולה אחרת . עונשו של קין היה מנוגד לדרך הפעולה שלו . קין פעל מתוך אימפולסיביות , ואילו ה' אינו מאפשר לפעול נגד קין באימפולסיביות של נקם ושם לו את האות . לדעתה של בר יוסף , העונש של קין מבטא רעיון חינוכי המציב את המתינות ואת השליטה כערך , ואילו הנקמה האימפולסיבית נדחית . יש המנתקים את מתן האות מגאולת הדם . הסופר הרמן הסה" מתאר בספרו 'דמיאן' מפגש בין המספר ובין דמיאן , תלמיד חדש בכיתה , יוצא דופן במראהו ובהתנהגותו . בעקבות שיעור על קין פותח דמיאן בשיחה עם המספר : ... " אין ספק כי קורה לפעמים שמישהו קם על אחיו והורגו תוך כדי קטטה וגם אפשרי הדבר שלאחר מכן נופל עליו פחד וגבורתו נעלמת כלא היתה . מה שלא נראה לי כי הוא מקבל אות הצטיינות על היותו מוג-לב , אות השומר עליו ומפיל אימה על כל האחרים " . " כמובן , " אמרתי , כולי התעניינות : הנושא החל לרתק אותי " . אך כיצד אפשר לפרש את הסיפור בדרך שונה " ? הוא טפח על שכמי . " פשוט ביותר ! בראשית היה האות , הוא היה בנמצא , ובגללו התחילה כל הפרשה להתגלגל . היה היה פעם איש שבפניו הוטבע סימן כלשהו שהפחיד אנשים אחרים . הם לא העזו לגעת בו , הוא קסם להם ... יכול להיות , או אולי אפשר לקבוע בוודאות , כי לא נשא על מצחו אות ממש , משהו הדומה לבול דואר ... יש להניח כי היה זה משהו מסתורי שכמעט ואין משיגים אותו , מבט חדור במעט יותר שכל ואומץ לב מכפי שהאנשים הסכינו לראות ... בקיצור , אני חושב כי קין היה בחור מצוין ורק משום שפחדו מפניו , תלו בצווארו את הסיפור הזה " ... ( הרמן הסה , דמיאן , עמי ( 30-29 £ א . כיצד בא לידי ביטוי אות קין בסיפור של הרמן הסה ? ב . הסה הופך את סדר האירועים כסיפור קין . הסבירו כיצד . ג . איזה קושי פותרת פרשנותו של הרמן הסה ? ד . מה דעתכם על הפרשנות הזאת ? לסיכום : יש הרואים בסיפור קין הסתייגות של המספר מהנוהג של נקמת דם . קין הרוצח מקבל אות המגן עליו מפני גואלי הדם . ? הךמן הסה ( 1962-1877 ) סופר ומשורר ממוצא גרמני וחתן פרס נובל לספרות לשנת . 1 946 עוד על הסה ראו עמ י . 144

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר