עמוד:87

שמות האחים אחד הוויכוחים המעניינים בקרב פילוסופים וחוקרי לשון נסב על השאלה מהו שם . אנו מצמידים סימנים , מילים - אוסף של הברות או סימנים גרפיים - לדברים בעולם . מה הקשר בין הסימן למסומןי כין השם לדבר עצמו ? האם המילה 'שולחן ' היא רק תווית שמוצמדת לרהיט מסוים , או שמא היה אפשר לקרוא לרהיט הזה 'חתול' או 'שעון' או 'גשלוק'י יש הסבורים שהתוויות שרירותיות , שאין להן הסבר . אחרים סבורים שלשם יש משמעות מיוחדת הקושרת אותו אל הדבר שהוא מסמן . בספרי המקרא יש ביטוי להשקפה שלפיה לשמות אנשים ומקומות יש משמעות . המספר מרגיש צורך להציג הסבר לשמות של אנשים ושל מקומות - מדוע לבאר שבע קוראים 'באר שבע , ' מדוע ליעקב קוראים בשם זה , וכו י . התשובה שהמספר מציע לשאלה כזאת מכונה 'מדרש שם . ' המספר המתאר אירועים המרוחקים ממנו בזמן מציע מעין מדרש המסביר את השם , ולפעמים לאותו השם מוצעים כמה הסברים . לעתים המספר מציג במפורש הסבר אחד , ורומז באמצעים שונים על הסבר נוסף . לפעמים יש לאותו שם יותר ממדרש אחד . את ההסבר המפורש נהוג לכנות 'מדרש שם גלוי , ' ואת ההסבר הרמוז - 'מדרש שם סמוי . ' 4 עם לידתו של קין אומרת חוה . "קניתי איש את הי " . הסבירו את משמעות הפועל יקנה 1 בעזרת התקבולת בדברים לב . 6 , "הלוא הוא אביך קנך הוא ע ^ ך ויכננך " , ובעזרת הביטוי בבראשית יד , : 22 "קנה שמים וארץ " . א . לביטוי "את הי" הוצעו כמה אפשרויות פירוש : תרגום השבעים : על ידי ה' רס"ג . מאת ה' רש"י- עם ה' כיצר אפשר להסביר לפי כל אחד מהפירושים את תחושותיה של חוה כעקבות לידת קין ? ב . את דבריה של חוה " , קניתי איש את הי " , מבין מ"ד קאסוטו * "אני עומדת יחד איתו בשורת היוצרים " . למי מהפירושים הנזכרים בסעיף בדומה פירושו של קאסוטח ג . מהו הפירוש ההולם , לדעתכם , לדבריה של חוה בעקבות לידת קין ! מדוע ! ד . באיזה אופן עשוי לדעתכם קין להיות מושפע מכך שהוא גדל בצל תחושה זאת של חוה ? איך זה עשוי להשפיע עליו ? < עד כה בדקנו את מדרש השם הגלוי של קין - את האופן שבו אמו מכנה אותו במפורש . לשורשים יקיף רהבלי יש ביטוי גם במקומות אחרים במקרא . כשבודקים מקורות אלה אפשר ליצור מדרשי שם נוספים , שאינם כתובים במפורש בכתוב . מדרשי שם אלה הם מדרשי השם הסמויים של השמות קין והבל . א . עיינו בשמואל ב א 17 כא . 16 הציעו 2 מדרשי , ; , שם נוספים לשם יקיף על פי פסוקים אלה . ב . עיינו בפסוקים שלפניכם : ישעיהו נז : 13 , תהילים קמר A , מלכים ב יז : 15 , הציעו שני מדרשי שם נוספים לשם יהבלי על פי פסוקים אלה . ג . עיינו בפסוק . 8 לאילו ממדרשי השם שיצרתם רומזת העלילה כפסוק זה ? ? משה דוד קאםוטו - ( 1951-1883 ) חוקר מקרא , היסטוריון ורב . נולד באיטליה ונפנור בישראל . עוד על קאסוסו ראו עמ י . 1 46

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר