עמוד:82

א . עיינו בשמות לד ; 22 , דברים כו : 10 , 3-1 שמות לד : 22 , דברים כו : 3-1 , דברים כו : 10 , הסבירו כיצד אפשר לבסס על פסוקים אלה ועל פירושו של אבן עזרא את הטענה שהמנחה של קין הייתה טובה פחות מהמנחה של הבל . ב . הנה פירושו של רס " ג" לפסוק ג "-. מקץ ימים - אחרי כמה ימים " . העריכו את מנחתו של קין על סמך הפירוש הזה . על מנחתו של הבל נאמרו שתי מילות שבח " ; והבל הביא גם הוא מבכורות צאנו ומחלבהן" ( פס' . ( 4 המילים 'מבכורות' ו'מחלבהן ' מעידות על איכות המנחה , שכן גם בכורות הצאן וגם החלב נחשבים מובחרים . לעומת הפירוט המדגיש את הטוב שבמנחת הכל , במנחתו של קין התיאורים האלה נעדרים . ייתכן שחוסר הסימטרית בתיאור הוא הבסיס לפירושו של רש '' י , שטען שהפירות שהביא קין כמנחה היו גרועים . ואולם עיון נוסף כטקסט מלמד שעל מנחתו של הבל נאמר : "והבל הביא גם הוא " . אפשר לומר , אם כן , שדברי השבח שנאמרו על מנחת הבל מוסבים גם על מנחת קין . מכאן אפשר להסיק שקין לא זלזל בה' בשעה שהביא את מנחתו . חשוב לזכור שהרעיון והיוזמה להביא מנחה היו של קין . הבל חיקה אותו , ואולי החיקוי שלו היה 'חיקוי משופר ' ליוזמתו של קין . אפשרות שנייה : המקצוע לא מצאנו ראיות מובהקות לכך שהיה משהו פגום במנחה של קין . אם כן , כדי לנסות ולהבין מדוע לא קיבל ה' את מנחתו של קין , עלינו לבדוק עוד אפשרות : אולי הבעיה היא במקצועי אולי ה ' העדיף רועי צאן על פני עובדי אדמה ? ? רס"ג , רב סעדיה גאון ו בבל : 88- . 942-882 , דעות , פרשן מקרא , מנהיג ואיש הלכה . עוד על רס " ג ראו עמ י . 147-146

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר