עמוד:68

ועיינו בצו האל בבראשית ב , 17-16 , בדברי הנחש בקשר לצו הזה בבראשית ג , 5-1 , ובדברי האישה באותו עניין בבראשית ג . 3-2 , א . ציינו במה הנחש משנה ובמה האישה משנה את צו האל המקורי . ב . הסבירו כיצד השינוי של הנחש מקצין את האיסור של האל . ג . הנחש טוען כי האל לא אמר לאדם אמת בצו שלו . על מה מדברי האל הנחש חולק ? ד . האם טענת הנחש התבררה כנכונה ? בססו את תשובתכם על העונש שקיבלו אדם וחוה בבראשית ג . 24-16 , קיצור תולדות הנחש בסיפור אין משתתפים רבים . בסך הכול הדמויות הן אדם , חוה ואלוהים , וגיבור אחד נוסף , שלא שמענו עליו בפרקים הקודמים אך הוא שמניע את העלילר - הנחש . הוא מפתה את חוה לטעום מהפרי האסור , ובסופו של דבר מביא אותה ואת אדם לעבור על re האל ולטעום מהפרי האסור : ... " והנחש ערום מכל י חית השדה והיה דמותו כמין גמל " .,. ( פרקי דרבי אליעזר , יג " ( כך מתאר המדרש את הדמות המניעה את העלילה בסיפור החטא של אדם וחוה . גם אם הנחש בסיפור שלנו לא היה דומה לגמל דווקא , ברור ככר בקריאה ראשונה של הטקסט שמדובר בנחש מיוחד . לנחש בסיפור הזה יש תכונה שאינה אופיינית לזוחל השתקן והמאיים שאנו פוגשים מתחת לסלעים בטבע ומאחורי זכוכית עבה בגן החיות . הנחש הזה יודע לדבר והוא משתמש ביכולת הזאת בכישרון רב . יש להניח שגם מי שקרא או שמע את הסיפור הזה לפני אלפי שנים לא הכיר נחשים מדברים , ואולם שלא כמונו , קרוב לוודאי שהוא הכיר את הנחש כ : ן המיתוסים של האזור , ובמיוחד את הנחש מהמיתוס האוגריתי הגדול על מרד הים . ב'מרד הים ' הנחש הוא חבר כבוד כחבורת האלים שהצטרפה לים במלחמתו בבעל . קריאת תיגר על שלטון האל היא מרכיב יסודי בכל עלילות הראשית של עמי האזור . במיתוסים של אוגרית הכריזו הים וחבורתו מלחמה על בעל ועל חבורתו ; במיתוסים היווניים המאוחרים גנב פרומתאוס מהאלים את האש למען בני האדם . גם בעלילות הראשית שבמקרא יש מקום מרכזי לסיפור של קריאת תיגר על סמכות האל , אלא שסיפור זה אינו כרוך במלחמה קוסמית אדירה וגם לא בפגיעה כלשהי באל . המרידה שבסיפור הראשית שלנו מזכירה יותר ילד שממרה את פי אביו . ה י מצווה על אדם לא לאכול מפרי מסוים , ואדם אוכל ונענש . זו תמצית הסיפור . את התבנית הפשוטה הזאת כל אחד מאתנו מכיר מחיי היום-יום , אולם בתוך התבנית מסתתר סיפור מורכב הנוגע במרכיבים היסודיים ביותר של חיינו - החלוקה ל'אסור' ול'מותר , ' חשיבותם של המוסכמות החברתיות ושל הסקרנות , המיניות , התאווה , החושים והידיעה . 4 עיינו בישעיהו כז . 1 , הסבירו כיצד אפשר לבסס על פסוק זה את הטענה שספרות המקרא מכירה את הנחש גם ממרד הים . ? פרקי דרבי אליעזר - מדרש שחובר בתחילת המאה התשיעית , תחילת ימי הב"נים . הוא חו-בר בידי מחבר אלמוני . המחבר הזה "חם את כתיבתו לרבי אליעזר בן הורקנום . תנא ( חכם מתקופת המשנה ) מסוף המאה הראשונה . עוד על פרקי דרבי אליעזר ראו עמ י . 1 46

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר