עמוד:62

מהי עלעל פרשנות מפתיעה ואחרת לגמרי של בריאת האישה מהצלע מציעה פיליס טריבל . טריבל חוקרת את המקרא מנקודת ראות פמיניסטית . לטענתה , גם סיפור בריאתה של האישה מצלע הגבר הוא סיפור שוויוני , בדיוק כמו סיפור הבריאה הראשון . המפתח לפרשנות הזאת טמון בהבנה אחרת של המילה 'צלע . ' אמנם המילה 'צלע' מציינת עצם שממוקמת מתחת לבית החזה בגוף האדם , אולם יש לה משמעות נוספת : ' צד ' או 'דופן , ' ובגאומטרייה - כל אחד מן הקווים של המצולע . וכך , כשמדברים על צלע של משולש מתכוונים לאחד הצדדים שלו ולא לכך שיש לו כמה עצמות קטנות מתחת לבית החזה . a חלק מההוראות שהי נותן לבניית המשכן' ולעיצובו נמצאות בספר שמות כל . 35 , קראו את הפסוק והסבירו מה משמעותה של המילה יצלעי בפסוק הזה ! כיצד אפוא נבראה האישה לפי הפרשנות הזאת בסיפור הבריאה השני ? לדעת טריבל היצור האנושי הראשון שנברא , האדם הראשון , היה נטול זהות מינית . בתיאור הבריאה שבפרק ב האל חוצה את היצור לשניים . את מחצית הצלע , הדופן האחת , הוא הופך לגבר , ואת המחצית האחרת - לאישה . 4 לפי פרשנותה של טריבל נעלמת הסתירה בין תיאור בריאת האישה בפרק א לתיאור בריאתה בפרק ב . הסבירו את הטענה הזאת . פרשנותה של טריבל מזכירה מאוד את הפרשנות של בריאת האישה בכמה מהדרשות של חז"ל : " אמר רני ירמיה p אל י עזר " .- בשעה שברא הקרוש כרוך הוא את אדם הראשון , אנךרוגינוס" בראו , הךא הוא ךכתיב ! כמו שכתוב ] 'זכר ונקבה בראם ... ' אמר רבי שמואל בר נחמן " : בשעה שברא הקדוש ברוך הוא את אדם הראשון , ךיפרוספון [ שני פרצופים ! בראו , ונסת ועשאו גבים - גב לכאן וגב לכאן " . ( בראשית רבה פרשה ח , א ) על פי דרשתו של רבי ירמיה בן אלעזר נברא האדם אנךרוגינוס , כלומר בעל מיניות כפולה . לפי דבריו של רבי שמואל בר נחמן היו לאדם בשעה שנברא שני פרצופים , ורק אחר-כך ניסר אותו ה ' והפך אותו לשני יצורים - זכר ונקבה . ? המשכן - כינו למקום הפולחן הארעי שבו עבדו בני ישראל את ה י ע 7 שנבנה בית המקדש . בספר שמות יש תיאור מדוקדק של מבנה המשכן . ? רבי ירמיה בן אלעזר - חכם ארץ ישראלי בן המאה הרביעית לספירה . ? אנךרוגינוס - מילה יוונית המציינת אדם שיש בו גם סממנים זכריים וגם סממנים נקביים . ם : רבי שמואל בר נחמן - מכונה גם רבי שמואל נחמני . חכם מהמאה השלישית לספירה . נחשב לאחד האמוראים החשובים בתחום האגדה . אפרים סטה ליליין , ( 1925-1874 ) צייר יהודי ממייסדי בית ר 0 , פר לאמנות 'בצלאל / בתמונה : תיאור המשכן , ציור מתוך ציורי התנ"ך שעשה האמן . בחלק העליון של התמונה - תיאור של ענני הכבוד מעל קודש הקודשים והמשכן . ברקע , מאחורי המשכן והחצר - אוהלים של מחנה ישראל . צלעות המשכן הן הדפנות החיצוניות של המשכן

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר