עמוד:56

עעד ראשון . ' הטקסט המקרא * קראו פעם אחת את בראשית פרק א , פסוקים , 31-24 ופרק ב , פסוקים . 20-4 עעד שני : סיכום בסיפורי בראשית אנו מוצאים שני תיאורים של בריאת האדם . שני התיאורים שונים זה מזה : בתיאור הראשון האדם נברא בצלם אלוהים ובשני הוא נברא עפר מהאדמה ; בתיאור הראשון האדם נברא זכר ונקבה , בשני - כל אחד מהמינים נברא בפני עצמו ; בתיאור הראשון אין פירוט של דרך הבריאה , בשני מתוארת בריאה בידי האל -, בתיאור הראשון האדם נועד לשלוט בשאר הברואים , בשני ייעודו לעבוד ולשמור על גן העדן ; בתיאור הראשון האדם מצוי בעולם , כשני הוא מושם בגן העדן . יש חוקרים שהציגו את שני התיאורים כביטוי לשני מקורות שונים שאוחדו לסיפור אחד . אחרים רואים בשני התיאורים הצגה של מאפיינים אחרים של דמות האדם . בסיפור הראשון האדם נברא 'בצלם אלוהים , ' וביטוי זה שנוי במחלוקת : פרשנים מסורתיים ראו בו ביטוי לדמיון בין האדם לאל מבחינה רוחנית כלשהי - היכולת השכלית או השפתית של האדם , כוח היצירה הטמון בו , יכולתו לשלוט ועוד ; חוקרים בני זמננו נוטים לזהות כאן דמיון פיזי של ממש . לפי שתי הפרשנויות - תואר זה מציג את האדם כיצור עטור כבוד ומטיל עליו אחריות מוסרית כבדה , שכן הוא מייצג את צלם האלוהים בעולם . בסיפור השני האדם נברא עפר מהאדמה , ומבחינה זאת המרחק בינו לבין בעלי החיים הוא קטן . הבריאה מהעפר מבטאת מעמד נמוך יותר של האדם , ועם זאת היא מבטאת גם קרבה לאל , שכן בתיאור השני האל יוצר אותו בעצמו . סיפור בני האלוהים ובנות האדם המובא בבראשית פרק ו מוסיף מבט חשוב על תפיסות מקראיות של היחסים בין אדם לאלוהים . על פי סיפור זה , בני האלוהים לוקחים להם בנות מבנות האדם המוצאות חן בעיניהם . מזיווג זה נולדים יצורים חריגים שהם נפילים , ענקים . מעשה זה מעורר את כעסו של ה , ' ובעקבות המעשה הוא קוצב את משך חיי בני האדם ובהם גם את משך חייהם של אותם נפילים . פרשנים מסורתיים לא יכלו לקבל את האפשרות שבני האלוהים הם בני האל , ופירשו שמדובר בשופטים או במלאכים . רבים מחוקרי המקרא סבורים שיש להבין את הביטוי ' בני האלוהים ' כפשוטו - כבנים של אלוהים . לדעתם סיפור קצר זה משמר מסורת נידחת ונדירה כמקרא , שלפיה היו לאל בנים . גם בסיפור זה , למרות שהוא חריג בקרב סיפורי המקרא , אפשר לזהות גישה ייחודית מקראית השונה מהגישות המיתיות . בעוד שבמיתוסים שונים של המזרח הקדום , כמו הבבלים או היוונים , קורה שבן אנוש הופך לאל עקב זיווג עם האלים - בסיפור המקראי ההפרדה בין אלוהים לאדם נשמרת , ובני האדם הנוצרים מזיווג של בני האלוהים ובנות האדם נותרים בני אדם , בני תמותה . עעד שלישי : שאלות לתרגול . 1 קראו בראשית א ; 31-24 , כ . 17-4 , א . במה שונה מעמד האדם בעולם בשני תיאורי הבריאה ? בססו את תשובתכם על שתי ראיות מהכתוב . ב . קראו את פרק ח בתהילים . באיזה מהתיאורים תומך מזמור זה ? בססו את תשובתכם על הכתוב .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר