עמוד:52

הנוסח של תרגום השבעים משקף אולי מסורת אחרת של הטקסט המקראי . חיזוק לעמדה מצוי בקטע קטן מספר דברים שנתגלה בקומראן בין מגילות ים המלח , ובו מופיע הפסוק שלפנינו בנוסח של תרגום השבעים . £ במה שונה הנוסח המבוסס על תרגום השבעים מנוסח המסורה ? לפי הנוסח של תרגום השבעים הציב האל גבולות עמים כמספר בני אל . אם בני האל הם שרי האומות , כפי שטענו חז"ל , הקושי מיושב : האל חילק את גבולות העמים לפי מספר השרים הממונים עליהם . כך מובן גם הקשר של פסוק 8 לפסוק שאחריו : "כי סלק ה' עמו , יעקב חבל נחלתו " . בעוד שלכל אחד מהעמים יש שר הממונה עליו - על עם ישראל , המכונה 'יעקב , ' לא ממונה שום שר . מי ממונה על עם ישראל על-פי דברים לב ! 12-10 , אזור קומראן במבט מהאוויר . אל מערות אלה הניע במקרה רועה בדואי והביא לחשיפת ממצאים בעלי חשיבות עצומה לחקר המקרא ולהיסטוריה של 'D הביר ! השני . ב947- ו החל ! להיחשף הממצאים הראשונים בקומרא , ! ומאז נחטפו במקום טקסטים מקראיים עתיקים בעלי נוסח שונה במקצת מנוסח הכתובים שבידינו , וכתבים של אנשי הכת שישבה במקום . כת זאת החזיקה בהשקפות דתיות "הודיות והתנגדה לזרם הפרוש אשר היה לזרם המרכזי בעולם היהודי

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר