עמוד:33

< עיינו כישעיהו מ - . 18-9 , כיצד באה לידי ביטוי האפשרות לייחס לאל דימויים מנוגדים בפסוקים - . 11-9 כיצד בא לידי ביטוי הרעיון המונותאיסטי בפסוקים . 14-12 - הרעיון המובע כשאלה הרטורית' שבפסוק 18 מתבסס על המונותאיזם . כיצד ? דמותו העמומה של האל והריחוק שלו מבני האדם אינם מאפשרים לאדם לגעת בו . בין האלים המיתיים לאדם יש מגע פיזי , הם מתרועעים עם בני האדם , ולעתים אפילו מקיימים עמם יחסי אישות . התקשורת עם האל שבמקרא נעשית בדיבור , בדו-שיח . בתורה האדם והאל מדברים זה עס זה , ובספרים המאוחרים יותר , באלה שבהם ההשקפה המונותאיסטית מפותחת יותר , האדם מתפלל לאל , והאל משיב לאדם באמצעות הנביאים . ב . בין אדם לטבע באמונה המונותאיסטית יש אל אחד בלבד , ומשום כך כוחות הטבע אינם אלים . על-פי המקרא האדם יכול להתפעל מכוחות הטבע אבל אינו רשאי לסגוד להם . עייכל כדברים , 19-15 , 7 ובתהילים ח . 5-4 , בססו טענה זאת על הפסוקים האלה . דברים ד -. 19-15 , תהילים ח : 5-4 , ג . בין אדם לבין עצמו הריחוק של האל מבני האדם גורם גם לשינוי מוסרי בחיי האדם . מכיוון שאין גישה ישירה אל האל , אי אפשר 'להפעיל' אותו ולדרוש ממנו תגובה מיידית ; הוא אינו אנושי , ולכן אי אפשר לשחד אותו בטובות הנאה אנושיות . האל אינו נתון לשלטון הגורל , ולכן גם אינו מושפע מהמאגיה , כלומר מקסמים ומכשפים . הגורל עיוור , ומי שמוצא את המפתח , את הקוד , שלפיו הוא פועל , יכול לתמרן אותו ולהפעיל אותו על פי רצונו . המפתח לחוקי הגורל הוא המאגיה . המאגיה מניבה תוצאות . אנו אומרים לחשים מסוימים , שותים שיקויים מסוימים , והכישוף חייב לפעול . אם הוא אינו פועל , הוא אינו כישוף . האלים במיתוס נשלטים בידי הגורל , ולכן המאגיה מנצחת אותם . האל המונותאיסטי אינו נתון לשלטון הגורל , ולכן אינו מושפע מהמאגיה . עולם שאינו מספק פתרונות מהירים וזמינים כמו מאגיה מגביר את אחריותו של האדם לחייו ולגורלו . 4 עיינו כדברים יח - . 15-9 , הסבירו את החוק הכתוב בפסוקים האלה . - כיצד מכונים חוקי הגויים כפסוק - ? 9 על פי דברינו עד כה - כיצד אפשר להסביר את הסיבה להתנגדות בפסוקים אלה ? - אילו אמצעי תקשורת עם הי המחוקק מציע בפסוקים אלה ? ? שאלה רסורית - שאלה שמציגים לא כדי לקבל תשובה אלא כדי להדגיש דברים . השואל יודע את התשובה והוא שואל את שאלתו כדי להביא להסכמה של הנשאל עם דבריו . ראו גם עמ י . 147

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר