עמוד:25

תיאורי בריאה מקראיים מחוץ לספר בראשית בכמה מקורות מקראיים , בספרי הנבואה , בספר תהילים , באיוב ובספרים אחרים , יש רמזים לתמונות בריאה קרובות יותר לסיפור על מרד הים ולסיפור הבריאה הבבלי . יש בהם ביטויים למלחמה קדמונית של האל בים ובתומכי הים . נעיין בכמה ממקורות אלה : עיינו באיוב" לח . 11-1 , היעזרו בביאורים שבתחתית העמוד . א . בפסוקים 6-2 מתוארת בריאת העולם כבנייה של בית . פרטו את שלבי הבנייה . ב . על מה שמחים ומריעים הכוכבים ובני האלוהים בפסוק ? 7 ג . פסוקים 11-8 מתארים את האל מטפל בים כבתינוק . תארו את הטיפול . יש הרואים בתיאור זה תגובה על מלחמת האל במים , כפי שהיא מתוארת במיתוסים של האזור . א . ציינו את המוטיבים שאפשר לבסס עליהם את הטענה הזאת . ב . כיצד מתוארת בפסוקים האלה שליטת האל בים ? ג . איך באה לידי ביטוי בפסוקים האלה התגובה על המיתוס על-פי פרשנות זאת ? עיינו בתהילים" עד . 15-13 , היעזרו בביאורים שבתחתית העמוד : איך באה לידי ביטוי התגובה למיתוס בפסוקים האלה ? האם היא שונה מהתגובה שבאיוב לחי נמקו את תשובתכם . הספר מורכב משיחות וויכוחים של IVH עם רעיו הבאים לנחם אותו . חלקים אלה של הספר כתובים בלשון פיונוית מורכבת , ויש בהם מוסיבים מיתיים . עוד על ספר איוב ראו עמ י 43 ו . ? ספר א'וב - אחד מספרי החוכמה במקרא , העוסק בעיקר בשאלת הסבל האנושי . במרכז הספר עומדת דמותו של איוב , אדם צדיק וישר אשר האל פוגע בו כדי לנסותו . רוב ? ספר תהילים - אחד מספרי הכתובים בתנ " ך . הספר כולל 150 מזמורים , אישיים ולאומניים . המסורת מייחסת את חיבור המזמורים לדוד המלך , אך נראה שהם חוברו על ידי מחברים שונים בתקופות שונות . עוד על ספר תהילים ראו עמ י . 1 47 פרק לרו באיוב פותח שורה של פרקים בספר שבהם האל עצמו משיב לאיוב על טענותיו . 70 ו : 1 מנ הסערה - האל מתגלה לאיוב מתוך סערה גדולה . הסערה מסמלת את כוחו של האל . מךושיף עצה במלין בלי ךעת - מסתיר , מעלים את עצת ה י , ומדבר במילים שאין בהן דעת , חוכמה . : 3 אזר-נא כגבר חלציף - פירוש מילולי : חגור על מותניך את כלי המלחמה . בפנייה הזאת האל מתגרה באיוב ומזמין אותו לוויכוח . היא דומה מעט לאמירה של ימינו : 'נראה אותך גבר י . PK : 4 PK איפה היית ב ; סדי ארץ - האל שואל את איוב : היכן היית כששמתי את היסודות לעולם ? הגד אם ; ךעת בינה - אמור לי אם אתה יודע , מבין , אם אתה יכול להשיב על שאלתי . : 5 ; 711 מי שם ממדיה - מי מדד וקבע את מידות הארץ . מי נטה עליה 7 ןו - מי מדד את הארץ באמצעות כלי המדידה הקרוי 'ק . ' 1 אךניה - הבסיסים של קירות הבית המונחים על גבי היסודות . ^ ךה אבן פנתה - הציב את האבן העליונה ( על-פי ירמיהו נא . ( 26 , ברן ^ רוד כוכבי ב 7 ןר - כשכוכב הבוקר רנו , שמחו , שרו , הריעו יחד . jaw :. ' בךלךנים ים - כלא את הים בדלתות , כמו בסכר או בתעלה . בגירוו מרחם יצא- כשהים נולד , הגיח מרחם אמו . ' בשומי ענן לבש - ! עשיתי מהענן לבוש , בגד לים . וערפל חתלתו - עשיתי מהערפל חיתול לים . ואשבר עליו חקי - קבעתי לו גבול . ; 1 ופא ישית בגאון גליף - ישים גבול לגאו-ת גליך . תהילים עד : : 1 בו ^ זף - בעוז שלך , כגבורתך . תתננו מאכל לעם - תיתן אותו ( את הלווייתן ) מזון לעם , לאנשים . לעם לציים - רבי אברהם אבן עזרא מפרש : ליורדי ים - לאנשים השטים בצ" אוניות . אחרים מפרשים - אנשים הגרים ליד החוף . ומשמעות הפסוק - הלווייתן משמש מאכל לבני האדם . דרך זאת של אכילת המפלצת היא כנראה הדרך שבה היה אפשר לפי האמונה הרווחת לחסל אותה . : 1 הובשת - "בשת .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר