עמוד:18

צעד ראשון : הטקסט המקראי קראו פעם אחת את הפרקים א ו-ב בבראשית . צעד שני : סיכום תיאור הבריאה כפרק א מתאפיין בשיטתיות ובהרמוניות רבה . העולם נברא באופן תכליתי : תחילה נברא המצע שהעולם פועל עליו - הזמן והמרחב . בתחום הזמן נברא האור ועמו ההבחנה בין היום לבין הלילה . בתחום המרחב נוצרת ההבחנה בין היבשה ובין המים . הפעולות הראשונות הן פעולות של מיון והפרדה - הפרדה בין אור לחושך , בין מים ליבשה ובין מים עליונים למים תחתונים . לאחר מכן נוצרת הצמחייה , לאחריה גרמי השמים , ולבסוף כעלי החיים . בראש בעלי החיים מוצב האדם ' , נזר הבריאה , ' הנועד לשלוט בברואים האחרים . כל אחד מימי הבריאה נספר ומסוכם בסופו . בדרך כלל ה ' ציון ' הניתן לבריאה הוא 'טוב . ' זאת למעט היום השלישי , שבו ההערכה הזאת חוזרת פעמיים , והיום השישי , שבו האדם נברא . הסיכום של היום השישי הוא 'טוב מאוד . ' ספירת הימים בזה אחר זה עד למספר השלמות 7 יוצרת ציפייה לשיא הבריאה ביום השביעי . לפי החלוקה הנוצרית של הפרקים תיאור השבת שייך לפרק ב פסוקים , 3-1 ואולם יש סימנים ספרותיים שונים המשייכים אותו לפרק א . השיא המוצג ביום זה הוא מנוחתו של ה ' השובת ממלאכתו , ו י מקךש / מבדיל , מבחין את היום השביעי משאר הימים . גם בפרק ב ( החל מפסוק ( 4 יש תיאור בריאה , אלא שבמרכזו של תיאור זה מצוי האדם ולא יום השבת . פרטי הבריאה בתיאור השני שונים . השמים והארץ נבראים , אולם אין בארץ צמחייה ובעלי-חיים מפני שאין אדם שיעבוד את האדמה , ואין גשם . ה ' בורא את האדם מעפר ונוטע את גן העדן . גן העדן יהיה הזירה שבה יתרחש סיפור הראשית הבא - סיפור האכילה מעץ הדעת . גן העדן מתואר כמקום שופע במים ובעצים יפים . הנהרות המובילים אליו הם נהרות הקיימים על המפה הךאלית , כמו הפרת והחידקל , ולכן יש מקום להניח שגן העדן המקראי הוא מקום גאוגרפי ראלי . האדם מתמנה לשמור על הגן ולעבד את אדמתו . בפרקים הבאים נדון בפירוט בבריאת האדם , בבריאת האישה ובמעשה האכילה , המתוארים בפרק ב ובפרק ג בבראשית . מדוע יש שני תיאורי בריאה ? וכיצד אפשר להסביר את ההבדלים ביניהם ? רבים מחוקרי המקרא סבורים שכל אחד מהסיפורים חובר בידי מחבר אחר . לדעתם , לכל מחבר היו השקפות תאולוגיות אחרות . יש הסבורים שלא מדובר בשני סיפורים נפרדים , אלא שכל אחד מהסיפורים מאיר היבטים אחרים של מעשה הבריאה . על הגישות השונות להסבר תופעה זאת עיינו עמי . 17-13 עעד שלישי : שאלות לתרגול . 1 הבריאה מתוארת בפרק א כמעשה שיטתי . בססו טענה זאת על שלוש ראיות מהכתוב . . 2 עיינו בבראשית א . 19-1 , א . מתי נוצרו המאורות על פי פסוקים אלה ? ב . שאלת הזמן שבו נוצר האור בסיפור הבריאה יוצרת קושי . מהו קושי זה , וכיצד אפשר ליישבו ? . 3 א . אין התאמה בין סדר הבריאה בתיאור הבריאה בפרק א לסדר הבריאה בתיאור הבריאה בפרק ב . בססו טענה זאת על שתי ראיות מהכתוב . כ . ציינו שתי סתירות כין פרטי הבריאה בפרק א ובפרק כ . ג . הציעו שתי דרכים ליישובם של קשיים אלה . צעד רביעי : בדיקת תשובות בדקו את תשובותיכם בהתאם לתשובות שבעמ י . 154 צעד חמישי : תרגול מסכם לאחר שתסיימו את ארבעת הצעדים הראשונים בכל פרקי הספר , עיינו בעצות שבעמ י 152-148 ובצעו את התרגול המסכם שבעמ י . 153

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר