עמוד:14

האותיות ס J , E , p שבכותרת אינן סימנים של גזים אצילים שדלפו הנה מספר כימיה , וגם לא צלעות של מרובע שנמלט מספר גאומטריה . לפי שיטת ולהאוזן , האותיות האלה מסמנות את המקורות השונים שספרי התורה מורכבים מהם . המקורות הללו אינם נחלקים לפי ספרי התורה דווקא ; להפך , לעתים אפשר למצוא בתוך פרק אחד בתורה ביטוי לשניים או לשלושה מקורות זה לצד זה . כיצד ידע ולהאוזן להבחין בין המקורות השונים ! ולהאוזן ניסח כמה סימנים מאפיינים לכל אחד מהמקורות שהוא זיהה בספרי התורה . לדעתו , לכל מקור בתורה יש שפה ייחודית , מילים מסוימות המופיעות רק בו ולא במקורות אחרים , וכן סגנון מיוחד והשקפות ייחודיות . אך ולהאוזן לא הסתפק בזיהוי המקורות אלא העלה השערות באשר לזמנם ולזהותם של מחברי המקורות האלה . כך , למשל , לדעת ולהאוזן המקור J חובר במאה התשיעית לפני הספירה ביהודה , והמקור p חובר במאה השישית או החמישית לפני הספירה בידי אנשים שהשתייכו למעמד הכהונה . האותיות הלטיניות המציינות את המקורות מרמזות על מחברי המקורות או על הדרך שבה מוזכר שמו של האל ככל מקור . למשל , האות ק נגזרה מהמילה הגרמנית > p 1 n - Priesterkodex כוהנים , והאות civynn - E 'אלוהים , ' שהוא המאפיין את המקור הזה . מאז ימי ולהאוזן , חוקרי המקרא גוזרים את הטקסט המקראי לפי הסימנים שנתנו ולהאוזן וממשיכיו , והם מנסים לשחזר מחדש את המקורות הקדומים הגלומים בו . שיטת ולהאוזן מכונה גס 'תורת המקורות ' או ' ביקורת המקרא י . בשנים שחלפו מאז מותו של ולהאוזן התפתח מאוד חקר המקרא . במשך השנים גילו חוקרים בטקסט המקראי מקורות נוספים , וחלקו על חלק מהתיארוכים ומהזיהויים שהציע ולהאוזן . ואולם עד היום חוקרים רבים מאמצים את התשובה העקרונית שנתן ולהאוזן לשאלת הכפילויות והסתירות במקרא . ' ביקורת המקרא' ושני סיפורי הבריאה כיצד מוסברים שני תיאורי הבריאה בספר בראשית על-פי שיטת ולהאוזן , שיטת ביקורת המקרא ! לפי שיטה זאת חיברה קבוצה אחת בעם את הסיפור האחד , וקבוצה אחרת חיברה את הסיפור האחר . לדעת אנשי ביקורת המקרא המקור הכוהני , מקור p ( כמו גם המקור , ( E מתאפיין בשימוש בכינוי 'אלוהים / ואילו המקור j מתאפיין בשימוש בשם הפרטי של אלוהי ישראל , שבא לפעמים ( כמו במקרה שלפנינו ) לצד השם 'אלוהים , ' 4 עיינו שוב בשני סיפורי הבריאה שבבראשית , פרקים א-ב . ציינו על-פי המאפיינים המוזכרים למעלה איזה מסיפורי הבריאה חובר על ידי המקור j ואיזה מהם חובר על ידי המקור p על-פי התיאור שתיארו מבקרי המקרא את מחברי מקור ק , אפשר לדמיין קבוצת כוהנים חמורי סבר שכתיבתם מתאפיינת בשיטתיות ובהתרחקות מתיאורים אנושיים של האל . אנשי nriN p חוקים ורשימות של שושלות-יוחסין ארוכות ומשעממות . לעומתם מצטיירים אנשי נ , שהם קדומים יותר , כחבורה שהקפידה פחות על שיטתיות בענייני דת ומוסר , אהבה מאוד לספר סיפורים , והרשתה לעצמה לדבר על האל במונחים אנושיים . 4 איזה ביטוי יש למאפיינים אלה בשני סיפורי המקרא ? בססו את תשובתכם על הכתוב . ביקורת על הביקורת ולהאוזן הסתייג הסתייגות מפורשת ממגבשי המקור הכוהני . לטענתו הכוהנים האלה אחראים לכל ההיבטים השליליים בתרבות היהודית ולגיבושה של היהדות ההלכתית השנואה עליו . גישתו של ולהאוזן השפיעה מאוד על הוגים שביקרו את היהדות , וגם על הוגים אנטישמיים . זאת הייתה אחת הסיבות לכך שבמשך השנים היו שהתנגדו לגישת ביקורת המקרא .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר