עמוד:140

חי דה ב ו * ש י J 1 במהלך מערכת הבחירות של 1999 סערה הזירה הפוליטית כישראל בעקבות תגלית מרעישה.- במהדורה הרוסית של הביוגרפיה של אהוד ברק , מועמד מפלגת העבודה לראשות הממשלה , נוספו פרטים שלא הופיעו במהדורה העברית . גורמים במפלגתו של ברק האשימו את המפלגה היריבה כמעשה , והמשטרה פתחה בחקירה . לא היו תוצאות לחקירה זו . מעשים לא שונים בהרבה נעשו אלפי שנים קודם לכן בספרי המקרא בכלל ובספר ירמיהו בפרט : מישהו הוסיף מילים , משפטים ולעתים קטעים שלמים לתוך הטקסט . מי היה עשוי לרצות להוסיף את המידע הזה ? כיום , כאלפיים שנה מאוחר יותר , קשה לענות על השאלה . כדי לנסות ולפצח אותה למרות הקושי , אנו זקוקים לעזרתם של ארכיאולוגים ושל חוקרי מקרא ולמעט חוש בלשי . \ וי ה 1 י 0 1 ת נרי , ה »\^ ה ל התוספת הראשונה שנבדוק מופיעה בפרק הנחמה הגדול - פרק ל"א . כשעסקנו בפרק ראינו שהנבואה שבפרק זה נכתבה כנראה בימי יאשיהו והופנתה לשבטי הצפון , ואילו שלושת הפסוקים האחרונים , העוסקים בבנייתה מחדש של ירושלים החרבה , הם כנראה תוספת מאוחרת לנבואות מוקדמות של ירמיהו . כמו בפתרונה של כל בעיה בלשית , השאלה הראשונה שנשאלת היא מי הם ה"חשודים . " חוקרי מקרא מצביעים על שני '' חשודים '' אפשריים - יש הסבורים שמדובר בירמיהו עצמו , ויש הסבורים שמדובר בתלמיד של ירמיהו . אלה הסבורים שמדובר בירמיהו מסבירים שהוא חווה את מפלת יהודה , ראה את חורבן ירושלים , שלף ברגעי משבר קשים את נבואתו מימי יאשיהו והוסיף לה כמה פסוקים אקטואליים לימי חורבן יהודה . כך , בעזרת הנבואה המעודכנת , עודד את העם . אלה הסבורים שמדובר בתלמיד של ירמיהו מסבירים שהתקדמות ההשתלטות של מלכות פרס על האימפריה הבבלית ( בתחילת המאה השישית לפני הספירה ) עוררה אולי תקווה שפרס תכריע את האימפריה הבבלית , אותה אימפריה שהחריבה את ממלכת יהודה ואת בית המקדש . התקוות המתעוררות הן אולי המניע לנבואה זו על בנייתה מחדש של העיר . ולכן ייתכן שכתב אותה תלמיד בן זמנו של ירמיהו ואולי אפילו תלמיד מתקופה מאוחרת יותר , מימי הכיבוש הפרסי . / iDwrm מטרידות < 1 v סכר יר \ ויהו כיצד ייתכן שתלמיד של ירמיהו יעז להתערב בטקסט של רבו ? שאלה זו אינה ייחודית לספר ירמיהו . ברוב ספרי המקרא אפשר להבחין בתפיסות של קוראים מדורות שונים . האם אין זה מעשה של זיוף ? חוקרי מקרא סבורים שתלמידי ירמיהו הבינו שעם התקדמות האימפריה הפרסית בעולם צפוי שינוי . כפי הנראה , תלמידיו של ירמיהו חשו צורן לקשור את דברי ירמיהו למאורעות המעסיקים את בני דורם , ובכך להחיות את נבואת ירמיהו ולהפוך אותה לרלוונטית להם . כמו ירמיהו מורם , הם הבינו את המאורעות המתרחשים כחלק מתוכנית אלוהית המגיבה וגומלת לבני האדם . ירמיהו הותיר אחריו נבואה מימי מלכות יאשיהו בנוגע לגלות שבטי הצפון . הם האמינו כנראה שתוספות אלה נאמרות ברוח דבריו של ירמיהו ו"מתרגמות" את מסריו לתקופתם . מפעל יוצר שכזה ראוי להערכה . למעשה , בכל תרבות יש משהו מן העבר - המסורת שנמסרה לנו מהדורות הקודמים , ומשהו מן ההווה - תוספות רלוונטיות ואקטואליות של דור ההווה המתבססות על המסורת . ו \* וה ו 1 \ 0 * ודץים ?! HMJimi / 1 JDS העובדה כי בעל התוספת לא אמר במפורש 'עד כאן דברי ירמיהו ומכאן תוספת מוסברת הן בכללים והן בנוהלי כתיבה וקריאה אחרים מאלה הנהוגים בימינו . עולם הספרות הכתובה של פעם הוא עולם שאין בו

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר