עמוד:134

הסגר אחר ו * התגב / ו \ ות הסכר יש חוקרים הסבורים שהספר לא נערך על פי שיקולי עריכה מקובלים , אלא התגבש כמו שמתגבשים סלעים או גבישי מלח . חוקרים אלה סבורים , שבהתחלה ספר ירמיהו היה קצר יותר וכלל רק כמה מנבואות ירמיהו . במרוצת הדורות נוספו לספר פרקים נוספים - קטעים ביוגרפיים שנכתבו על ידי תלמידיו , נבואות נוספות של ירמיהו שלא נכללו בטקסט הבסיסי , קטעי נבואות נוספים מהתקופה שאולי ירמיהו יצר ואולי לא , קטעי טקסט המתארים את התקופה וסו . ' תהליך זה נמשך שנים רבות מאוד . בשלבים השונים של העריכה עורכי הספר לא תמיד יכלו "לתפור" את חלקי הטקסט באופן נקי . החלקים הקדומים יותר היו כבר מוכרים בקרב העם , ואולי גם מקודשים , ולכן לא היה אפשר לשנות בהם דברים , אלא להוסיף עליהם עוד טקסטים . כך נוצר ספר שאינו מסודר באופן כרונולוגי , שיש בו קטעים החוזרים יותר מפעם אחת , ושמצויות בו מגמות אידיאולוגיות שונות . חייו האירוניים ש ו * דון קור ^ יאוגה תהליך "התגבשות" כזה מתרחש בתחומים שונים של התרבות גם כיום . אפשר להדגים תהליך כזה דרך היווצרותה של הגירסה הארוכה והמלאה של סרטי "הסנדק . " בשנת 1972 עלה על מסכי הקולנוע "הסנדק , " סרטו של הבמאי פרנסיס פורד קופולה . הסרט מתאר את חייה של משפחה ממנהיגות הפשע המאורגן בארצות הברית , וזכה להצלחה קופתית גדולה . הבמאי החליט לצלם סרט המשך , אבל מסיבות שונות נאלץ לוותר על אחד השחקנים המרכזיים בסרטו הראשון , מרלון ברנדו ( שגילם את דמותו של דון קורליאונה , הסנדק . ( הוא החליט שלא להמשיך את הסרט במקום שבו נגמר הסרט הקודם , אלא ליצור סרט המשך שאינו מציית לסדר הכרונולוגי . סרט ההמשך - "הסנדק חלק ב" - ( 1974 ) עסק בימים שהסנדק היה צעיר ו"קפץ" מדי פעם לתולדות המשפחה לאחר מותו של הסנדק . וכך היה אפשר להיעזר בשחקן אחר שגילם את דמות הסנדק הצעיר ( רוברט דה נירו , ( מבלי לפגוע באמינות הסרט . לאחר כמה שנים נקלע הבמאי למצוקה כספית , והיה צריך להפיק במהירות סרט מצליח . הוא החליט ליצור סרט המשך שלישי . הפקת סרט זה הייתה שונה מאוד מהפקת שני החלקים הראשונים : התסריט לשני החלקים הראשונים התבסס על ספר של מאריו פוזו , והופיעו בו כבר מרבית האירועים שהופיעו בספר . כדי לכתוב תסריט שלישי , הבמאי היה צריך לחבר סיפור המשך חדש , שלא התבסס על הספר . הסיפור החדש פרש את תולדות המשפחה בדור הבא - הדור של נכדיו של הסנדק המקורי . זמן מה לאחר הפקת החלק השלישי קיבל הבמאי הצעה להפיק סדרת טלוויזיה שתכלול את כל שלושת החלקים . הבמאי נבר בארכיון שלו ואסף משם קטעים שצולמו במהלך הסרטת "הסנדק" א , ב ו-ג ולא נכללו בגירסתם הסופית . הוא ערך מחדש את הקטעים האלה , הוסיף עוד כמה צילומים חדשים וחיבר אותם לשלושת הסרטים הקודמים . בעריכה זו סידר קופולה את האירועים לפי סדר כרונולוגי ( שלא כמו בסרטים עצמם . ( למשל , הקטעים המתארים את חיי הסנדק הצעיר בסיציליה הופיעו בהתחלת הסדרה , אף על פי שנוצרו רק ב"הסנדק" חלק ב . כשיצר הבמאי את הסדרה המלאה , הוא היה יכול לסדר את קטעי הסרט מחדש כרצונו . הוא היה יכול להוסיף קטעים שלא היו בגירסאות המקוריות , אולם הוא לא היה יכול לפגוע בגוף הסרט - למשל , השחקן מר'לון ברנדו בתפקיד דון קורליאונה בסרס ? הסנדק . '

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר