עמוד:131

על פי פסוק זה קבורה רחל לא רחוק מרמה , ככל הנראה על גבול בנימין ואפרים . בפרשנות שהצגנו מדובר בשתי מסורות ; האחת של שבטי ישראל , והאחרת של שבט יהודה . לכאורה הן סותרות זו את זו . יש חוקרים שמנסים לתווך ביניהן . אחד מהם הוא נגה הראובני . הוא מסתמך על רשימת ערי בנימין שבספר יהושע , ושם מופיעה העיר "הפרה . " רוב החוקרים קובעים את מיקומה של העיר "הפרה" על יד מעיין עין פואר ( נחל פרת ) שבואדי קלט מצפון לירושלים . מעיין זה שופע מים כל ימות השנה , וסביר להניח שבסביבתו הייתה בימי קדם עיר הומייה מבורכת ביבול . לפי הסיפור בבראשית פרק לה יעקב נסע מבית אל דרומה , וכנראה תכנן את דרכו לפי מקורות המים ומקומות יישוב . בדרכו אל המעיין המפורסם פרת ועיר הגנים שלידו התקשתה רחל בלידתה , ושם מתה ונקברה . השם "פרת" דומה לשם " אפרת , " ונראה כי זו העיר שבה מדובר . מה לעיר פרה ( אפרת ) ולבית לחם ? לדעת החוקר ראובני , נקראה העיר הפרה = ) אפרת ) גם בית לחם " . בית לחם" הוא כינוי שניתן לעיר בשל פוריות האזור ושפע המים שבסביבתה . הראובני מוצא חיזוק לדעתו במסורת שהשתמרה בקרב ערבים תושבי האזור : בירידה מגבע בדרך מבית אל , מרחק כשלושת רבעי שעה הליכה עד למעיין הפרת , מצויות חמש מצבות ענקיות שהערבים מכנים אותן בשם "קובור בני ישראיל . " אולי , משער נגה הראובני , אתר זה הוא המקור למסורת על קבורתה של רחל במקום זה . ? עיינו בנחמיה ז . 32-25 , הסבירו כיצד אפשר להישען על פסוקים אלה כדי לבסס את טענת הראובני שבית לחם היא גם עיר בבנימין ( היעזרו במפה . ( ? השוואה בין רשימת השבים מהגלות שבספר נחמיה ( ז ( 32-25 , לרשימת ערי בנימין שבספר יהושע ( יח ( 28-22 , יכולה לחזק את טענתו של הראובני שהעיר 'יהפרה" היא " בית לחם . " הסבירו כיצד . קבר רח . 7 צילום משנות השלושים של wwm mm מאת זו 07 ן ק 7 וגר .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר