עמוד:68

ירמיהו האדם והשלי יא - 18 , יכ ; 7 , כ ; 12-7 , מה H , מה הופך את דמותו של ירמיהו לדמות בעלת "נוכחות , " דמות ממשית ? כמעט כל חוקרי הספרות מסכימים , שכדי לעצב דמות ריאליסטית , דמות הנותנת לקורא תחושה שהיא ממשית , בשר ודם , צריך יותר מאשר סתם אוסף של פרטים ביוגרפיים . כדי שהקורא ייצא בתחושה שלפניו דמות ריאליסטית , הסופר המקראי צריך להשכיל למצוא רגעים , פרטים ופיסות מידע , שיגרמו לדמות שלפנינו לקרום עור וגידים . בספר ירמיהו אנו מוצאים כמה פרטים ביוגרפיים : אנו יודעים שירמיהו נולד בענתות , אנו יודעים שהיה ממשפחת כוהנים , שנרדף על ידי הממסד וכדומה . פרטים אלו תורמים כמובן תרומה חשובה לבניית דמותו של ירמיהו , אולם הדמות נעשית ממשית ואנושית יותר הודות לשורה של מונולוגים ודיאלוגים אישיים של ירמיהו , המופיעים בספר ( יותר מאשר בכל ספר נבואה אחר . ( הקטעים האלה כאילו נקרעו מיומן אישי של ירמיהו והקפיאו רגשות של אדם אחד שחי לפני כ2600- שנים , רגעים של ייאוש , זעם ותדהמה . בץ ירמיהו האדם לירמיהו השליח אחת הנקודות שעולות בספר שוב ושוב היא העימות המתמיד בין ירמיהו , האדם הפרטי בעל הרצונות , הרגשות והעמדות העצמאיות , לבין ירמיהו השליח שכל כולו כלי , המוקדש לתיווך בין האל לבין העם . ביחידה זו נעלה שתי שאלות : ? היכן עובר הגבול בין ירמיהו האדם לירמיהו השליח ? מתי ירמיהו השליח גובר על ירמיהו האדם , ומתי ירמיהו האדם מתקומם כנגד ירמיהו השליחל ? בעזרת אילו אמצעים רטוריים ואמנותיים מצליח הכותב להעביר לנו את המתח הזה ? ננסה להשיב על שאלות אלה על-ידי הצצה לכמה מ'ידפי היומן" של ירמיהו . קינת ירמיהו - תחרינו עץ צבוע מאת 'וליום פון קרולספלד שנור , גרמניה . ( 1874-1794 )

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר