עמוד:51

אברהם יהושע השל באחד ממאמריו מבחין בין "בעל האקסטזה" לבין הנביאים . הוא טוען שמי שנכנס לאקסטזה לא נכנס אליה במקרה . הוא בוחר להיכנס למצב הזה ומחפש אמצעים שונים כדי להשיג את המטרה . אחד האמצעים הוא שתיית יין . לאחר השימוש באמצעי שמביא אותו למטרה הוא נכנס למצב של התלהבות סוחפת , טשטוש חושים וחוסר יכולת לפעול על פי אישיותו . בניגוד למי שנכנס לאקסטזה הנביא אינו מחפש את הנבואה . היא נכפית עליו מלמעלה . הוא אינו מבקש את ההתגלות , היא מגיעה אליו בפתאומיות . א . למה משמשת שתיית היין לפי דברים אלה ? ב . במה שונה החוויה הנפשית של הנביא מהחוויה שעובר מי שנכנס לאקסטזה ? ג . מה בדברי ירמיהו ( כג ( 9 , מחזק את דברי השל בנוגע לנביא ? גם צבי אדר מנסה להבחין בין נביא דובר אמת לנביא דובר שקר . קראו קטע מדבריו . ... " מעצם מהותו של הנביא שישחה נגד הזרם , שיתייצב תמיד נגד דעת העם והלכי רוחו , התנהגותו ואורח חייו ... מאמץ חינוכי זה נגד הזרם הוא סימן הבחנה מובהק בין נביא האמת לנביא השקר . נביא השקר אומר לעם את אשר הוא רוצה לשמוע , נביא האמת - את אשר הוא צריך לשמוע . זה מאשר את העם בעמדתו הנוכחית - וזה שוללה על מנת לטפח בו עמדה חדשה . זה מסתגל לעם וזה מסגל את העם אליו . זה מקבל את הוויתו של העם כמות שהיא - וזה מתקומם כנגדה " ... ( מתוך "הערכים החינוכיים של התנ"ך" מאת צבי אדר , עמי ( 103-102 א . קראו פסוקים 22 , 17 , 14 בפרק כג , ציינו את הביטויים העשויים לתמוך בדבריו של צבי אדר והסבירו . ב . מדוע , על פי צבי אדר , נביא שמסריו חינוכיים הופך "לנביא מוכיח" המתעמת בעל כורחו עם סביבתו ? על פי צבי אדר המסר החינוכי והדרישה לשינוי בהתנהגות העם הם תפקידיו העיקריים של הנביא . לפניכם שני מצבים אפשריים : הנביא מוכיח את העם , העם משנה את התנהגותו , הנבואה לא מתגשמת ( לדוגמה : ספר יונה . ( הנביא מוכיח את העם , העם לא משנה את התנהגותו , הנבואה מתגשמת . א . האם הנביא הצליח בתפקידו בכל אחד מהמצבים ? הסבירו . ב . מדוע אי אפשר לבחון נביא מוכיח אם הוא נביא אמת על פי התגשמות הנבואה שניבא ? ג . על פי צבי אדר הנביאים "מנבאים על מנת שנבואותיהם לא תתקיימנה , " כלומר הם מצליחים בתפקידם אם הנבואה אינה מתגשמת . חוו דעתכם על אמירה זו . אקסטזה מצב של התלהבות חזקה מאוד nvDin . D'um wiowo , האקססזה הייתה קיימת בפולחן . אברהם יהושע השל נולד ב1907- בפ 1 לץ , למד אצל מינוין בובה בברלין , וגורש מברלין ב . 1 938- ב1940- עבר לארצות הברית , ושם היה לאחד ממנהיגי התנועה הקונסרווסיבית ולהוגה דעות פורה . ספריו עוסקים בחקר המקרא ובמחשבת ישראל , וכוללים גם הגות מקורית המנסה להתמודד עם שאלות תיאולוגיות מנקודת מבס מודרנית .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר