עמוד:46

מיהו נביא דוכר אמת ? העם מבולבל . הוא אינו יודע למי להאמין . הוא זקוק לסימוכין , לחוק , שיתנו בידיו קריטריון ממשי , שבעזרתו יוכל להבחין בין מי שנבואתו היא דבר אלוהים ( דבר אמת ) לבין מי שנבואתו רק מוצגת ככזו ( דבר שקר . ( בעיה זו מוצגת גם בספר דברים : "וכי תאמר בלבבן ; איכה נדע את הדבר אשר לא דברו ה '" ( יח . ( 21 , החוק בדברים יח 22-18 , עוסק במי שנבואתו שקר . המחוקק מבחין בין נביא המדבר בשם ה' מבלי שה' שלחו , לבין נביא המדבר בשם "אלוהים אחרים" ( דברים יח . ( 20 , א . מהו ה"מבחן" של מי שמדבר בשם הי ( דברים יח ?( 22-21 , ב . הפתרון של ספר דברים ( יח ( 22-21 , אינו עוזר כל כך למי שרוצים לדעת למי להאמין . מדוע ! ירמיהו המהוסס אומר לחנניה שהוא היה רוצה ש"יקם הי את דברי '';[ ( ירמיהו כח . ( 6 , אבל דבריו צריכים לעמוד בי'מבחן" ( כח . ( 9 , ירמיהו מתמודד , כנראה , בדבריו עם חוק בספר דברים . לפניכם דברי ירמיהו ומולם החוק בספר דברים : א . ירמיהו מציג "מבחן" ( קריטריון ) מסוים לפתרון הבעיה . מהו המבחן שלו , וכיצד פותר ירמיהו את הקושי שמציג ספר דברים ? ב . מדוע יש להאמין למי שאינו מנבא לשלום , ואין צורך לחכות שנבואתו תתגשם ? הרמב"ם מפרש את ה"מבחן" שניסח ירמיהו ( כח : ( 9 , " דברי פורענות שהנביא אומר ... אם לא עמדו דבריו > אם דבריו לא התקיימו ) אין בזה הכחשה לנבואתו ( אין זה אומר שנבואתו לא אמת ... ( שהקדוש ברוך הוא ארך אפיים ורב חסד ונחם ( התחרט ) על הרעה , ואפשר שעשו תשובה ונסלח להם כאנשי נינוה ... אבל אם הבטיח על טובה ... ולא באה הטובה שאמר - בידוע ( ברור ) שהוא נביא שקר , שכל דבר טובה שיגזור האל , אפילו על תנאי , אינו חוזר ... הא למדת , שבדברי הטובה בלבד יבחן הנביא " . ( משנה תורה , הלכות יסודי התורה , פרק י , הלכה ד ) הסבירו את פרשנותו של הרמב"ם ל"מבחן" שהציע ירמיהו . ספר דברים וספר ירמיהו במחקר המקרא המודרני מקובל לחשוב שספר דברים חובר ונערך על ידי קבוצת אנשים שהחזיקה בתפיסות תיאולוגיות ( דתיות ) וחברתיות "חודיות . קבוצת אנשים זו מכונה במחקר האסכולה המשנה-תורתית ( או הדויסחטמיססית . ( העובדה שיש ביטויים לשוניים ורעיונות רבים המופיעים גם בספר ירמיהו וגם בספר דברים הביאה חוקרים למחשבה שגם ספר ירמיהו ( או חלקים ממנו ) חובר ונערך על-ידי אנשים שהשתייכו לאסכולה המשנה - תורתית . עוד על מערכת הקשרים הזו עיינו ב י ירמיהו והרפורמה של יאשיהו , " בעמ י 34 וי'בעריכת ספר ירמיהו " בעמ י . 133 ינבא לשלום ( כח : ( 9 , אומר רק דברים שהשומעים אוהבים לשמוע ושהרוב מסכימים איתם .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר