עמוד:45

על עמדתו של חנניה מדבר בובר במאמרו על נביאי שקר . הנה קטע מדבריו : " חנניה הוא פאטריוט ישר ; להיות פאטריוט פירושו לפי דעתו המוצקה להיות כמוהו . לפי דעתו המוצקה חסר ירמיהו את אהבת המולדת ; שאם לא כן איך היה יכול לדרוש מעמו להביא את צווארו בעול ? אבל ירמיהו יש לו הדאגה הממשית למה שהווה : למה תהיה העיר הזאת חרבה ? חנניה אין לו דאגה כזו , כנגד זה יש לו הפאטריוטיזם שלו שאינו מרשה דאגות כאלה ... נביאי האמת הם לבדם בעלי הפוליטיקה הריאלית , כי משמיעים הם את שליחותם המדינית מתוך ראיית כל המציאות ההיסטורית שניתן להם לראותה . נביאי השקר , בעלי פוליטיקת האשלייה , קורעים בכוח משאלתם מטלית מן המציאות ההיסטורית ותופרים אותה בתוך אשלייתם המגוונת " . ( מתוך "דרכו של המקראי ; מאת מרטין בובר , עמי ( 121 במה שונה ראיית המציאות של חנניה מזו של ירמיהו , לדעתו של בובר ; עם איזו גישה קל יותר להזדהות לדעתכם ; גם ירמיהו וגם חנניה משתמשים באותו הסמל ( כז ; 11 , 8 , כח , ( 11 , 4 , 2 , אך הם מעבירים בעזרתו מסרים הפוכים . א . מהו הסמל ! ב . כיצד השימוש באותו סמל מסייע לחדד את העמדות המנוגדות בין השניים 7 חנניה מביע את עמדתו בצורה נחרצת ומוסיף דרמה לדבריו באמצעות מעשה סמלי ( כח . ( 11 , 10 , 3 , מה בדבריו ובמעשיו מביע את נחרצותו ? מול ביטחונו של חנניה ניצב ירמיהו המהסס . א . מה בדבריו ובמעשיו של ירמיהו ( פסוקים ( 11 , 6 מבטא את ההיסוס ? ב " . הנביאים שמוזכרים בפרק כז וחנניה שמוזכר בפרק כח אומרים את אותם הדברים . מדוע , לדעתכם , נוקט ירמיהו עמדה נחרצת כלפי הנביאים ( כז ( 10 , ועמדה מהוססת כלפי חנניה ? גם ירטיה ! וגם תתיר , מתכוננים כאות ! מץכ . שניהם נשמעים הגיוניים . שניהם מאמינים כדרכם . שניהם מכונים "נביאים , " שניהם כעלי סגנון משכנע ומשתמשים כסמלים ובמעשים רומים . ושניהם טוענים שדכריהם "דכר אלוהים . " אם ירמיהו עץמ 1 לא כטוח שחנניה חכר שקר . איד העם "דע להכחיה / ' / מרדני כורטין נובר נולד ב878- ו וגול בלבוב בנית סבו , ^ למה נובר . חוקר המדרש . למד ולימד בגרמניה ועסק במחקר אקדמי במגוון תחומים - מקרא , חסידות ומדעי החברה . היה פילוסוף והוגה דעות מקורי , וכתביו 01 לאהדה רבה בקרב תיאולוגים נוצרים . ב938- ו עלה לארץ ולימד באוניברסיטה העברית . נפטר ב . 1965-

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר