זיגמונד פרויד,מאבות הפסיכולוגיה המודרנית,נולד למשפחה יהודית באוסטריה ב‭1856-‬ ומת באנגליה ב‭.1939-‬פרויד פיתח תיאוריה מקיפה על מבנה האישיות ובנה שיסת ‭.rrtv noDQDn VID'0‬כמו הוגים אחרים לפניו סבר פרויד שבאישיותו של כל אחד מאיתנו w מרכיב שאינו מודע לנו,מעין ארץ לא מודעת,שבה מוסתרים רגשות,חוויות,פחדים ומאוויים שאנו עצמנו איש יודעים על קיומם.רובד אישיות זה,היילא מודע‭."‬הוא המפתח להבנת התהליכים הרגשיים שלנו גם ברבדים המודעים.לדעתו של פרויד בחלומות שאנו חולמים מוצפנים לעתים תכנים הבאים מה"לא מודע‭."


עמוד:25

לניגוב המים . " ? מדוע הבריון השתמש בסימן "ממחטה" ולא בסימן '' מטלית" או '' סמרטוט" או "סחבה ? " ייתכן מאוד שזו הדרך של החלק הלא מודע של אותו בריון לבטא את הפחד שלו - הסימן "ממחטה" כולל בתוכו את הסימן '' מחט . " הבריון מפחד מהמחט , המחט מטרידה אותו , מעכירה את מצב רוחו , אבל הוא לא יכול להרשות לעצמו לבטא את הפחד הזה ( כי הרי הוא בריון עשוי ללא חת . ( ... הפחד המוסתר , המודחק , מוצא לו דרך אחרת להתבטא , דרך הסימן "ממחטה . " W * 1 jw לאחר שהבהרנו כמה דברים על עולם התמונות ועולם הסימנים אפשר להתבונן בניתוח של הרמב"ם לנבואת המראות שבפרק א בספר ירמיהו . ירמיהו , לדעתו של הרמב"ם , חזה במראות כשהוא במצב של "חזון , " מצב שבו הוא אינו ישן אך גם אינו ער לגמרי . במצב זה הנביא מצוי בעולם התמונות , ועל גבי ה"מסך" של דמיונו מרצדות תמונות שונות . בחזונו ראה ירמיהו משהו שתיאר כ"מקל שקד . " אנו לא יכולים לדעת מה בדיוק הייתה התמונה שראה ירמיהו , שכן תיאור זה יכול להתאים לענף עץ שקד מכוסה בפרחים לבנים , לענף מכוסה בפרחים ורודים , לענף קרח או למקל שגולף מעץ שקד . מה שחשוב מבחינתנו הוא התרגום של התמונה לסימנים . שלב התרגום של התמונה החזותית לסימנים , למילים , הוא שלב בעל חשיבות מכרעת בתהליך הנבואי , לדעתו של הרמב"ם . עירו למשל שירמיהו ראה ענף שקד מכוסה בפרחי שקד ורודים . את התמונה שראה אפשר לתרגם לסימנים שונים : ענף עץ , מקל שקד , שקדיה , פרחים , פרחים ורודים , וכן הלאה . אבל ירמיהו בחר בביטוי "מקל שקדי 1 דווקא , וזהו השלב הראשון בדרך לפענוח המסר הנבואי . IA 7 V M \ 1 n 3 ft M'lJH משלב זה הנביא הופך לפרשן החזון של עצמו . הוא צריך לנסות ולחשוף את המסר המסתתר בסימנים , במילים שבחר לתאר את התמונה שראה . חדות המסר שהנביא יחשוף תלויה עכשיו בעיקר בחוכמתו . אדם מוכשר יותר יפיק מסר בהיר ומדויק יותר , ואדם מוכשר פחות יפיק מסר מדויק פחות . הטכניקה שבה הנביא מפענח את המסר מזכירה מאוד את שיטת פרשנות החלומות שפיתח זיגמונד פרויד . הנביא מחפש קשר בין הסימנים שבעזרתם תיאר את התמונה שראה ( מקל שקד ) לבין מילים אחרות . הקשרים יכולים להיות מסוגים שונים - חרוזים , דמיון של צלילים , היפוך של אותיות , וכן הלאה . ירמיהו מצא קשר כין המילה ' שקד" לבין המילה "שוקד , " והקשר שמצא מתבסס על דמיון בצלילים של שתי המילים , של שני הסימנים . מדמיון זה ירמיהו הסיק שהאל מעביר את המסר הזה : ... " כי שקד אני על ךברי לישותו ' ... ( ירמיהו א ( 12 , כפי שיתברר בהמשך הפרק , שקידה זו של האל מתמקדת בכוונתו להביא פורענות על יהודה . מסרים כאלה , המבשרים רעה לעם , באופן טבעי אינם רצויים , ובדרך כלל יש נטייה להדחיק ולהשכיח אותם . רק הנביא ברגישותו ובתבונתו , וגם ובעיקר באומץ הלב שלו , מצליח להאזין למסר הזה . איך ירמיהו יודע שזהו הקישור שיש לעשות ! האם במקום זה הוא יכול להסיק שט"ו בשבט קרב ובא , או שמחירי השקדים עומדים לעלות ? נראה שבזאת בדיוק נמדדים כישוריו של הנביא , ביכולתו לחשוף את המסר הנבואי בעזרת הרמז שסיפק לו החזון ובעזרת תפיסת המציאות שלו . נביא פחות מוכשר מירמיהו אולי לא זיגמונד פרויד , מאבות הפסיכולוגיה המודרנית , נולד למשפחה יהודית באוסטריה ב1856- ומת באנגליה ב. 1939- פרויד פיתח תיאוריה מקיפה על מבנה האישיות ובנה שיסת . rrtv noDQDn VID' 0 כמו הוגים אחרים לפניו סבר פרויד שבאישיותו של כל אחד מאיתנו w מרכיב שאינו מודע לנו , מעין ארץ לא מודעת , שבה מוסתרים רגשות , חוויות , פחדים ומאוויים שאנו עצמנו איש יודעים על קיומם . רובד אישיות זה , היילא מודע . " הוא המפתח להבנת התהליכים הרגשיים שלנו גם ברבדים המודעים . לדעתו של פרויד בחלומות שאנו חולמים מוצפנים לעתים תכנים הבאים מה"לא מודע . " כדי להגיע לתכנים אלה פיתח פרויד שינוות שונות לפענוח של החלומות , חלק מהשיסות מבוססות על מנגנון דומה למנגנון שמתאר הרמב " ם בפענוח החזון הנבואי . למרות הדמיון חשוב לזכור שבעיני פרו'ד החלום מעלה תכנים לא מודעים הבאים מעולמנו הפנימי , ואילו בעיני הרמב " ם החזון הנבואי מבוסס גם על השראה אלוהית .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר