עמוד:13

המחבר מדגיש את הקשר הזה שבין שני הגורלות בעזרת מרכיבים סגנוניים המופיעים בשני הקטעים . א . התמונה של חומה המוקפת בדמויות המאיימות עליה משותפת לתיאור עתיד יהודה ולתיאור עתידו של ירמיהו . העתיקו מפסוקים 19-15 את הביטויים היכולים לבסס טענה זו . ב . משחק המילים שבפסוק 17 דומה בצליל שלו לצלילים "חת" "פח , " החוזרים בפסוקים . 15-13 ציינו היכן בפסוקים 15-13 מופיעים הצלילים "חת" ו " - פח , " והסבירו מה לדעתכם מדגיש הדמיון שלהם למשחק המילים שבפסוק . 17 ג . המילה "כל" חוזרת שבע פעמים בקטע העוסק בעתיד יהודה ובקטע העוסק בעתיד ירמיהו . ציינו למה מרמזת המילה בכל אחת מהופעותיה בפסוקים . 19-15 ד . החזרה על המילה בשני הקטעים משמשת מעין "דבק" סגנוני המחבר ביניהם . מה לדעתכם עשוי להיות המסר שמביעה מילה זול אפשר לדמות את אירוע ההקדשה , הפותח את הספר , למשחק חיזור בין האל לירמיהו . כמו בחיזור בין בני אדם גם החיזור הזה נפתח בגישוש זהיר - האל מציע הצעה לירמיהו , ירמיהו מסרב , ובינתיים אין התקשרות ביניהם . כך זה נראה על פני השטח , אבל התבוננות מעמיקה יותר מגלה כי ההצעה אינה הצעה , אלא דרישה , והסירוב אינו ממש סירוב . א . עיינו בפסוקים . 19-17 הסבירו כיצד אפשר ללמוד מפסוקים אלה כי האל לא הציע לירמיהו להיות נביא , אלא הורה לו לעשות זאת . ב . עיינו בפרק טו פסוק . 16 הסבירו כיצד אפשר ללמוד מפסוק זה שסירובו של ירמיהו לא היה סירוב מלא . נכואת ההקדשה כפתיחה לספר כפי שכבר אמרנו בתחילת דברינו ביחידה זו , לשיבוץ של סיפור בפתיחת ספר יכולות להיות סיבות שונות . בעיני הקורא למאורע הפותח את הספר יש מעמד מיוחד . במעמד זה העלילה מתחילה לקרום עור וגידים , ולכן סביר להניח שמחברי ספרים יבחרו להכניס לפתיחה מאורעות הראויים למלא תפקיד מעין זה . עורכי ספר ירמיהו בחרו לשבץ את נבואת ההקדשה בתחילת ספר ירמיהו . למהלך זה יכולות להיות סיבות שונות : ייתכן שסיפור ההקדשה פותח את הספר פשוט מפני שזהו המעמד המתאר את נקודת ההתחלה , את ראשית דרכו של ירמיהו כנביא . אולם ייתכנו גם הסברים אחרים . למשל , ייתכן שסיפור זה משקף קווים חשובים בדמות ירמיהו , ושהפתיחה היא מעין " חלון ראווה" שדרכו אנחנו יכולים להתוודע אל הדמות שנפגוש בהמשך . דיוקן של ירמיהו . חיתוך עץ מאת האמן הישראלי יעקב שט"נהרט . ( 1968-1887 )

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר