עמוד:48

ג . כאסלאם : המסגד - "קודש לאלוהים" המלה "מסג י ד , " משמעותה בערבית : מקום שבו האדם משתחווה לאל וסוגד לו . המסגד נקרא גם " ג'אמע , " כלומר : מקום ההתכנסות . המילה "מסגיד " מופיעה בקראן כמה פעמים : בסוךת השדים , לדוגמה , מוזכרים מסגדים לצד הקריאה לעבוד אל אחד בלבה " המסגדים קודש לאלוהים הם , ואל תפנו בתפילה אף לאחד מלבדו" ( סורת השדים [ אלגץ , 71 - ! פסי . ( 18 בסוךת ההצהרה מופיע המונח "מסגדי אלוהים" בפסוק המגנה את המשתפים ( כלומר , עובדי האלילים , ( ומזהיר אותם : " המשתפים אינם ראויים לכונן ולשמר את מסגדי אלוהים , בעודם מעידים על עעמם כי כופרים הם . אלה , מפעלותיהם לא יניבו פרי , ולנצח יהיו באש " . ( סירת ההצהרה [ אלתובה ] , 9 - פסוק ( 17 לאחר מכן מופיע המונח בפסוק המגדיר מי ראוי לבנות מסגדים : " את מסגדי אלוהים יכונן וישמר רק המאמין באלוהים וביום האחרון והמקיים את התפילה והנותן זכאת ( צדקה ) והירא את אלוהים לבדו . רק אלה יוכלו להיות ישרי-דרך " . ( סירת ההצהרה [ אלתינה ] , 9 - פסוק ( 18 לפי פסוק זה , רק המאמינים ושומרי המצוות ראויים לבנות מסגדים . אחד המסגדים המוזכרים במפורש בקךאן הם המסגד במכה , שבמרכזו מצויה הכץבה וסביבה רחבת תפילה פתוחה . מסגד זה נקרא "אלמסג'ד אלרוךאם , " כלומר , המסגד הקדוש . בסורה , 17 סורת המסע הלילי ( אלאקךאא , ( ' מוזכר "המסגד הקיצוף , ובערבית - מסגד אלאקצא . על פי פרשני הקךאן , מסגד זה הוא מסגד אלאקצא שבירושלים . שלנים בהתפתחותו של מכנה המסגד בראשית ימיה של דת האסלאם נהגו הנביא מחמד וחסידיו לקיים את התפילות בסתר , במקומות פתוחים שהיו מרוחקים מעיניהם של אנשי מכה . לאחר ההגירה לאלמדינה בנה בה הנביא מחמד את המסגד הראשון , והוא התגורר לידו עם משפחתו . המסורת מספרת כיצד נבחר המקום להקמת המסגד : הנביא מחמד הגיע לאלמדינה עם אבו בכר ( מראשוני אנשי מכה שקיבלו עליהם את דת האסלאם , ואשר מונה לח'ליפה הראשון לאחר מות הנביא , ( כששניהם רכובים על נאקה ( נקבת גמל . ( הם עצרו לנוח בביתו של אבו איוב אלאנצאןי , אחד מחסידיו הראשונים של הנביא באלמךינה . הנביא התפלל במקום שבו רבצה הנאקה , והוא החליט לבנות שם בית תפילה . המסגד נבנה מלבנים עשויות חומר . סביב המבנה המרכזי של המסגד הייתה חצר מוקפת חומה ולה שלוש כניסות . בתוך החצר הוצבו עמודים עשויים גזעי דקל , ועליהם הונח סכך של ענפי דקל . מסגד זה של הנביא בעיר אלמדינה הפך לאבטיפוס , דגם שעל פיו נבנו אחר כך המסגדים ברחבי האימפריה המוסלמית שנוצרה לאחר מותו . המסגד הפך למרכז של הקהילה המוסלמית , מרכז שממנו ניהל הנביא מרומד את חייה של הקהילה הדתית שנוצרה סביבו - את הפולחן והתפילה , את המשא ומתן עם שבטים שונים באזור , את חיי המסחר ואת ההגנה על אנשיו . בעיר אלמדינה נבנו עוד בחיי הנביא מסגדים נוספים , וגם בנייתם נעשתה על פי הדגם של מסגד הנביא . מן המאה ה7- ואילך , לאחר שכבשו המוסלמים ארצות רבות , הם הקימו בהן מסגדים רבים , וכולם עוצבו בסגנון מסגד הנביא . המסגדים הושפעו מסגנונות הבנייה והעיצוב שהיו מקובלים בארצות אלה . המוסלמים שאפו לייפות את בתי התפילה שלהם , מול בתי התפילה והמקדשים של הדתות שהיו קיימות בארצות אלה קודם לכן .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר