עמוד:37

התחברות לגוף המשיח ? משום שהלחם אחד , אנחנו הרבים גוף אחד ; שכן כלנו משתתפים בלחם אל " . triiXri ( האיגרת הראשונה הקוךי ^ תים י , . ( 17-16 ברוב הזרמים בנצרות , אחד מביטוייה המרכזיים של ההליכה בדרכו של ישוע היא הנדיבות כלפי העניים . לפיכך , מאז ראשית הנצרות המאמינים נוהגים להביא לטקס יום הראשון מתנות שונות שנאספו למען הנצרכים . לעתים נערכת בתוך הכנסייה תהלוכה המגיעה עד למזבח , וכל משתתף מניח עליו את תרומתו . לאחר הטקס משמיע כהן הדת דרשה . בכנסייה שבכפר או בעיירה נושא את הדרשה כוהן הדת המקומי , ובכנסיית המחוז - הלןתךךלה - נושא אותה הבישוף . ( על הקתדרלה קראו בפרק הבא ( . בדרשה , שנועדה לחזק את האמונה וללכד את ציבור המאמינים , משולבים דברים מתוך כתבי הקודש וציטוטים מתוך כתביהם של אבות הכנסייה , ומתוך חיבורים של אנשי כנסייה חשובים שבאו בעקבותיהם . פעמים רבות הדרשה עוסקת בנושאים אקטואליים הנוגעים לענייני הקהילה - חיזוק התופעות החיוביות המתרחשות בה , וגינוי התופעות השליליות ; חיזוק שמירת החובות הדתיות ; מסרים הקשורים בחגים שמועדם קרב , ועוד . כיצד קץם טקס יום ראשון בראשית הנצרות ! ראשיתו של טקס ההודיה נעוצה בהתכנסויות שערכו חסידי ישוע בכל יום ראשון , מאז צליבתו , במאה ה1- לספירה . באיגרת שכתב לקיסר אנטוניוס בשנת 155 לספירה , מתאר הקדוש יוףטין את טקס סעודת האדון כפי שקיימו אותו הנוצרים במאה ה2- לספירה . יוסטין הקדוש כותב כי ביום שנקרא "יום השמש , " כל תושבי העיר נאספים למקום אחד לזכר ישוע ושליחיו , והם קוראים יחד את כתבי הבשורה של השליחים ופרקים מדברי הנביאים . כשהקריאה מסתיימת , מנהל הטקס מעודד את הקהל לנהוג לפי הנאמר בכתבי הקודש ולחקות כאורח חייהם את חייהם של ישוע ושליחיו . לאחר מכן כל אדם מתפלל למען עצמו ומבקש לחיות חיי צדק ויושר , ואחר כך כל אחד מתפלל למען הקהילה כולה . אחד המתפללים מביא לחם וגביע של מים ויין ומודה לאל על קורבנו למען כל בני האדם . כשמנהל הטקס מסיים לומר את דברי התודה לאל , נאמרת ברכת "אמן" של הקהל . אחר כך מנהל הטקס נותן לנוכחים לטעום מלחם ההודיה ולשתות מן המים ומן היין .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר