מתוך:  > עפיפונים > מבוא

עמוד:5

עפיפונים משרד החינוך n המינהל הפדגוגי, האגף לחינוך יסודי n המזכירות הפדגוגית, הפיקוח על הוראת העברית 5 תיאור היחידה ביחידה זו שלושה טקסטים : טקסט מפעיל ( "יוצאים להעיף עפיפונים" ) , טקסט מידעי ( "עפיפונים ביפן וגם כאן" ) וטקסט הכולל מידע והוראות גם יחד ( "איך עפיפון עף ? " ) . הטקסטים משלימים זה את זה, ואפשר לבחור את סדר ההוראה שלהם . אפשר לראות בטקסטים "איך העפיפון עף ? " ו"עפיפונים ביפן וגם כאן" רקע לנושא העפיפונים, הקדמה תמטית לטקסט "יוצאים להעיף עפיפונים", שלפיו מכינים עפיפון . אפשר גם להפוך את הסדר - לקרוא את טקסט ההוראות ולפעול לפיו, ורק אחר כך לקרוא את הטקסטים האחרים להרחבת הידע הכללי . בסוף היחידה יש כמה הצעות לטיפול קצת אחר בטקסט הוראות מתן הוראות בעל פה לציור עפיפון, ומתן הוראות בעל פה איך להגיע לאתר שמתאים להעפת עפיפונים . שיקולים בבחירת הטקסט "איך העפיפון עף ? " מאפייני תוכן טקסט שימושי העונה על כמה שאלות : איך עפיפון עף ? איך מעיפים עפיפון ? מאפייני מבנה ולשון מבנה של שאלות ותשובות, פנייה ישירה לקורא . מאפיינים של טקסט מידע וטקסט מפעיל . ההוראות בטקסט כתובות באופנים שונים : לעתים בצורות מודאליות : ( צריך, יש, חשוב ) , ולעתים בציווי וציווי שלילי ( התרחקו, אל תתקרבו ) , ולעתים בצורת הסתמי ( משחררים ) . שיקולים בבחירת הטקסט "יוצאים להעיף עפיפונים" מאפייני תוכן הטקסט כולל הוראות לבניית עפיפונים . זו פעילות פנאי מרתקת, שיכולה להתאים להורים וילדים גם יחד . מאפייני מבנה הטקסט מורכב משלושה חלקים : פתיח ובו הסבר קצר על מטרת הטקסט ; רשימת הציוד הנדרש ; ההוראות . ההוראות ממוספרות, וכל אחת מהן מהווה שלב בבניית העפיפון . ההוראות מסודרות לפי הסדר הכרונולוגי של ביצוען, ולצד כל הוראה - צילום תומך . הקישוריות המובעת במילים היא מועטה . פירוק הפעולה לחלקיה הוא החשוב . בטקסט זה יש אמצעים חזותיים ( צילומים ) , המבליטים הן את ההפרדה והן את הקשרים שבין החלקים . כל הוראה מקבלת מספר סידורי ונכתבת בשורה נפרדת . מבני המשפטים דומים, וכך נוצרת הלכידות בטקסט .

ישראל. משרד החינוך


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר