עמוד:33

33 התמצאות במרחב ואיסוף ידע על המרחב מתוך מפות היא כאמור מיומנות חשובה : ין וחקר י ענ . 3 חזותי המפה היא אמצעי לימוד יתר על כן , . שמחוץ לבית הספר בעולם להתמצא כדי ביותר ואיפה זורם שמחים לגלות היכן אלסקה . . . אלה . התלמידים את הסקרנות הטבעית של רר מעו ה כרות עם הסביבה הקרובה להם והסביבה היותר רחוקה מחזקת את תחושת י הנילוס . תחושת הה המפה יוצרת הזדמנות עבור התלמידים קדוש ברוך הוא ברא . שה המופלא עולם ל השייכות שלהם ," מקום מסוים ? שאלה " איפה נמצא נוסף על ה חשובה בפני עצמה . . . ( : ) מיומנות לשאול שאלות למשל , אם בודקים " . . . ? המשך חקירה היא " למה דווקא שם דורשותהאחת השאלות המרכזיות למה דווקא בהר מירון הטמפרטורות נמוכות - טמפרטורות של ישראל אפשר לשאול ה מפת את לת השאלות על ידי יהיא עיר נמל ? וכדומה . שא דווקא חיפה ? ; למה יותר ובנהריה הן גבוהות המשך חיפוש מידע ועיבוד מידע חדש . המפה פותחת פתח לחקר . , חקר ת התלמידים מעודד הם התרומה העיקרית של לימוד מיומנויות מפה . 1 - 3 בגילים צעירים ההיבטים שהוזכרו בסעיפים היבטים כדאי להדגיש ת אלו , או בכיתות שהתלמידים שולטים במיומנויו בכיתות גבוהות יותר נוספים : ועל פריסה : המידע שאפשר להפיק ממפות מכיל פרטים על ה תופעות במרחב זיהוי הפריסה של . 4 הארגון המרחבי של תופעות פיזיות ושל תופעות אנושיות . כך , למשל , ממפת ישראל אפשר ללמוד ן מעט ? האם יש הבדל בין על תפרוסת היישובים בישראל : היכן שוכנים הרבה יישובים והיכ תפרוסת היישובים העירוניים לבין התפרוסת של היישובים הכפריים ? באיזו צורה מאורגנים , כך למשל בצורה קווית לאורך חוף הים ? ואולי בריכוזים קטנים בעמקים ? - היישובים במרחב ים לאורך אם תבחנו את מפת היישובים העירוניים הגדולים של ישראל תגלו במהרה שהם שוכנ , המופיע במפה זאת , למי שהמפה היישובים אם תנסו לתאר את המידע על תפרוסת מישור החוף . עד מהרה תגלו שוב כי . . . " מפה שווה אלף מילים " . כן , רק באמצעות המפה - אינה מונחת לפניו כיצד התפתח התפרוסת הזו מעלה שאלות כמו : אפשר לקלוט את התמונה במלואה וכהרף עין . להיראות שלבי התהליך שהובילו להתפתחותו ? איך עשוי מהםם הפיזור הזה לאורך השנים ? דג בעתיד ? בשלב הזה המפה הנחקרת מספקת תשובות חלקיות בלבד , לאורך מישור החוףהמרחב של המקום תצלומים כמו טקסטים , וכעת צריך " לצאת " מהמפה ולשלב מידע ממקורות נוספים ים , נתונים סטטיסטיים , תעודות היסטוריות , יומנים ועוד . , תרשימים שונ יוםהו בעבר שונות , והייצוג המרחבי שלו , עוזרים לנו ה המידע העשיר שנאגר במפות : תכנון ופיתוח אזורים . 5 כיווני הפיתוח מהם לקבל החלטות הקשורות לתכנון ולפיתוח . למשל : היכן כדאי להקים יישוב ? – החדש המקווה נוס השקט ? היכן כדאי להקים את האפשריים של האיים השוממים באוקיי מהו התוואי שרצוי שהכביש המתוכנן יעבור בו ? אתבמרכז היישוב ואולי דווקא בקצהו המזרחי ? המידע לשאלות מסוג זה נאסוף בדרך כלל ממפות רבות ושונות , והשילוב של המידע הזה עם מידע פתרון הבעיה . אכן , המפות הן כלי המציגיקדם אותנו לקראת - שנפיק ממקורות מידע נוספים לוא התועלת , יש לקרוא מ זה ביעילות ונפיק ממנו אתהמידע בצורה מיוחדת . כדי שנשתמש בכלי קריאה ביקורתית . המפות תא

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר