עמוד:38

למשל, האפליקציה או האתר המשַווק את השירות יספקו למשתמש מידע על הנסיעה : שם הנהג, תמונה שלו, זמן ההגעה, מרחק הנסיעה, משך הנסיעה ומדיניות הביטולים . נוסף לכך, האתר יספק את הדירוג של הנהג על סמך הציון שהעניקו לו הנוסעים עד כה . כאשר יגיע המידע אל הנוסע הוא יקבע אם הוא מעוניין לקבל את השירות מהנהג המסוים או לא . הפלטפורמה אחראית גם לדירוג הנוסע . נוסע שמשאיר לכלוך הוא נוסע שנהגים לא ירצו להסיעו, ולכן יקבל דירוג נמוך . ומה ירוויח מכך הגורם שמתווך בין הקונה למוכר ? הגורם המתווך, שמארגן את השוק הווירטואלי ומתחזק אותו, ירוויח אחוז מסוים מהסכום ששולם על הנסיעה . הצד האפל של הכלכלה המשתפת לצד הבשורות הטובות שמביאה הכלכלה המשתפת, יש לה גם לא מעט תופעות לוואי מטרידות במישור החברתי, הכלכלי והסביבתי . לדוגמה, הפיכת דירות מגורים רגילות לדירות שמתפקדות כמו בתי מלון היטיבה עם בעלי הדירות, אבל גרמה לעלייה במחירי השכירות באזור ולפגיעה בהכנסות בתי המלון . בעקבות כך, בתי המלון ייאלצו כנראה לפטר עובדים . השכרת דירות לתיירים, למשל, הפכה למטרד לשכנים בגלל רעשים, מסיבות עד שעות מאוחרות וכו' . לכן, בלא מעט ערים בעולם נאלצו הרשויות להתערב ולהטיל מגבלות על משך תקופת השכירות או להטיל מס מיוחד שההכנסות ממנו ישמשו את תושבי העיר . אחד התחומים המשגשגים בכלכלה המשתפת הוא תחום התחבורה, כמו למשל ההצלחה של אופניים וקורקינטים שיתופיים . השימוש בהם נרחב אבל הם מכבידים על הנוף העירוני, בפרט כשהם זרוקים בצידי הדרך ומפריעים לתנועת הולכי הרגל . השימוש בהם גם העלה את שיעור התאונות . דוח שהתפרסם בשנת 2017 הראה שמספר המשתמשים בנסיעות שיתופיות בשנים 2012 - 2016 בעיר ניו יורק זינק בצורה חדה . ואולם, בד בבד עם הצלחה זו נרשמה ירידה בשימוש בתחבורה ציבורית המונית כמו רכבות ואוטובוסים . בעקבות כך, התארכו זמני הפקקים ונמדדה עלייה בזיהום האוויר . דוח אחר שהתפרסם בשנת 2019 הראה שיש יותר אירועי אלימות בנסיעות . אוטותל - שירות שיתוף מכוניות שמספקת עיריית תל אביב 38

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר